Warga asing bermasalah di Sri Palma Villa, Mantin

Masalah warga asing yang tinggal di apartment, Sri Palma Villa – Mantin, Negeri Sembilan – ini memang amat merungsingkan kami semua penduduk di sini. Buat bising sana sini, bergaduh sesama mereka, mabuk. Bukan baru lagi perkara ini, dah lama tapi tindakan jarang dilakukan oleh pihak berkuasa. Telefon pun selalu tak datang atau lambat. Sikap pihak berkuasa ini juga harus diambil tindakan. Makan gaji buta? Malas? Tidur?

Malam tahun baru cina ini, mereka buat hal lagi. Mabuk di kawasan apartment, tepi tasik. Menjerit sana sini, bergaduh. Botol kaca arak mereka baling saja ke tanah. Ada yang baling ke dalam tasik. Macam mana kalau orang islam yang tidak tahu mengenai hal ini, dan pergi duduk dikawasan dicemari arak itu? Kanak-kanak terpijak serpihan kaca? Penduduk yang memancing ikan di tasik itu, makan ikan nya?

Bila kita tegur, mereka marah kita balik, maki kita pula. Ini negara siapa? Undang-undang siapa? Hak siapa?

Pemberi sewa pun satu masalah juga, sanggup pekakkan telinga, butakan mata, semata-mata kerana wang. Kalau mereka tidak menyewakan kepada warga asing ini memang tak akan ada masalah. Bukan semua warga asing ini bermasalah, hanya mereka yang berasal dari Nigeria. Apartment ini bukan untuk mereka pun. Pihak Kolej dah pun memberi mereka hostel. Sebabkan nak kebebasan, orang lain yang kena tanggung. Malu saya nak mengaku yang rakyat Malaysia ini selalu tidak fikir panjang. Tolong fikir tentang akibatnya sekali sebelum buat sesuatu.

Sudah 3 tahun lebih perkara ini semua asyik berulang. Kami sebagai penduduk sudah pun mengambil tindakan yang kami mampu. Tapi malangnya, bila penyewa dan pihak berkuasa tidak sama-sama memberi kerjasama. Perkara yang sama terus berulang. Kami pembeli rumah yang tinggal di sini pula yang kena tahan? Kene pindah keluar? Dimanakah rasa tanggungjawab? Wang memang membutakan mata manusia..

Diharap pihak yang berkaitan, dapat bawa ke tengahkan hal ini. Sedarkan semua rakyat. Ini negara islam, ada batas yang perlu dijaga atau mereka ketahui. Bukan kita larang mereka untuk minum arak dan sebagainya, tapi jangan sampai melampaui batas. Minum arak dirumah bukan tak boleh. Merata-rata botol arak mereka buang. Tangga, lif, taman, laluan kaki lima, tempat parking. Kadang-kadang balik dari tingkat atas ke bawah. Macammana kami nak tahu tempat yang kami pegang itu suci? Kena pakai sarung tangan pergi kemana-mana?

Ini sahaja aduan yang saya hantarkan walaupun ada banyak lagi. Kalau nak tulis, panjang nya boleh jadi macam satu novel. Anda boleh gelak, anda boleh cakap yang kami ini terlalu cerewet, kami tak kisah. Tak sudi atau rasa tak perlu datang tolong pun kami tak kisah. Janji kami tak berdiam diri dan akan terus mencuba untuk menanggani masalah ini. InsyaAllah, perkara macam ini akan berakahir satu hari nanti. Terima Kasih.

By: Awan

10 thoughts on “Warga asing bermasalah di Sri Palma Villa, Mantin”

  1. korbankan seringgit untuk beli lastik dan dua ringgit lagi untuk beli guli…..insyaAllah amalkan petua ini selama seminggu berturut-turut….anda akan nampak kesannya….

  2. Jalan Pajam Mantin berhadapan simpang masuk ke Taman Mulia amat berbahaya sekali perlu ada Trafic Light  situ demi keselamatan penduduk yang keluar masuk dah berpa kali accident berlaku di simpang itu walaupun ada double line di situ

  3. Benarlah teruk sgt Mat Nigeria ni, pelik sungguh perangai mereka.Saya baru beli rumah di Palma Villa ni.Tak tau plk dia org pelik macam tu. Silap sungguh saya krn setuju dgn permintaannya utk tinggal di rumah saya tu sehingga habis tempoh kontrak yg dia buat dgn tuan rumah sebelum saya. Dia org bukan mcm org kita.Kata anak saya dia org ni separa manusia, separa binatang. Apa tidaknya, sedang saya menulis ni, suami sempat tengok sorang Mat Hitam sedang pancut di tepi dinding…sewa rumah tak bayar 3 bulan, letrik hampir RM2500 tak bayar, air lebih kurang 250.00 tak jelaskan. Teruk sgt, tilam pun bawa lari.Tapi tak perlah, kita pun geli nak guna tilam tu. Rumah dipaku, berlubang2, lubang besar2 plk tu..tak reti bahasa sungguh puak2 ni.. Pihak pengurusan villa tak buat apa2 utk selesaikan masalah yg diadukan sedangkan maintenance ditetapkan rm 150 sebulan. Nak tumpang mandi kolam pun geli, tak sanggup , ptg2 penuh dgn si black berendam…..kena buat pakatan, jgn sewakan rumah sri  palmavilla yg cantik ni kpd mat2 hitam yg tak reti bahasa tu…

    1. Masuk jer ke Sri Palma Villa, macam duk di Afrika, penuh dengan si Mat Hitam,cakapnya kuat macam petir, gurau senda sesama mereka menakutkan….Sri Palma yg cantik tercemar kerana  dibanjiri si black yg akhlak dan budaya mereka yg asing bagi kita…suasana sekarang sgt tidak sesuai utk pembinaan spiritual dan  minda….org dewasa apatah lagi kanak2 dgn kehadiran org Afrika…kpd tuan punya rumah di villa ni, cukuplah…jgnlah sewakan lagi rumah anda kpd mereka demi  keselesaan pemilik dan penghuni tempatan….selama kami duduk di sini,  kami sekeluarga tidak pernah mandi di kolam yg ada, sbb sgt geli air yg dimandii oleh mat hitam yg sebahagiannya tak basuh kencing, berak tak taulah plk…kami yg bayar maintenance tapi mereka yg menikmati kemudahan yg ada…mereka dpt untung, kami tanggung rugi, tiap bulan bayar sajer2 RM150…

      1. Pemimpin nak jadi hero org Afrika…tu lah..bawa masuk ramai2 puak2 black tu dlm negara…bukan untung dpt, bala yg mendatang…rakyat yg tanggung susah…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>