Ugutan dari pihak Linguaphone

Perkara yang saya ingin utarakan ialah Ugutan Pihak Linguaphone. Semasa tahun pertama pengajian di IPTA, ada seorang jurujual Linguaphone menarik tangan saya secara tiba-tiba. Beliau menjelaskan tentang produk tersebut. Pada mulanya saya tidak berminat dengan produk tersebut, tetapi dengan pujukan beliau, saya telah bagi deposit kepada beliau.

Beliau berkata bayaran selebihnya boleh dibuat pada bila bila masa sahaja. Sehingga sekarang mereka kerap menelefon saya untuk menjelaskan bayaran tersebut. Sudah 2 tahun mereka menggugut saya dengan kata-kata kasar jikalau saya tidak menjelaskan bayaran tersebut. Sehingga kini mereka menghantar surat ke alamat rumah saya. Dalam kandungan surat tersebut, mereka telah mengenakan saya dengan kadar cas bunga yang sangat tinggi. Sehingga kini mereka berkata kadar bunga yang tertunggak sebanyak RM535.

Mereka juga berkata hendak memberi surat peguam dan nama saya akan disenaraikan sebagai CTOS. Kenapa mereka sanggup menganiaya pelajar. Saya harap pihak tertentu segera membantu keadaan saya yang serba daif ni.

By: shah

Operator Stesen Bas Medan Gopeng Penipu

Pada 9 Disember 2012, hari Ahad jam 12 tengahari bertempat di Stesen Bas Medan Gopeng, saya telah membeli tiket bas perjalanan sehala dari Ipoh ke Pulau Pinang (Sg. Nibong) dari Kaunter 4 Stesyen tersebut dengan bas yang dijadualkan berlepas jam 2.30 petang. Namun apa yang menghairankan, tiket yang diberikan pada saya tertulis nama sebuah syarikat bas yang berpusat di Larkin Johor iaitu Bas Ekspres Cepat Sedia Sdn. Bhd. dengan butiran bas yang hanya ditulis tangan.

Pada jam 2.30ptg saya telah menunggu bas berkenaan. Namun bas yang ditunggu tidak tiba. Setelah 2 jam setengah menunggu iaitu pada jam 5ptg barulah saya diberi tiket bas baru dengan nama bas yang berlainan iaitu Bas Fame Pacific Sdn. Bhd. beralamat di Pudu Raya Kuala Lumpur. Pada jam 6ptg bas yang ditunggu bernombor plat PKK 1690 telah tiba dengan nama bas Pacific Ekspress tetapi beralamat berlainan daripada alamat yang diberi dalam tiket. Tiket penumpang bagaimanapun telah diambil oleh pemandu bas semasa menaiki bas. Ini menyukarkan saya untuk membuat aduan kepada JPJ, SPAD, KPDNHEP mahupun Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional kerana tiada maklumat tepat mengenai bas yang digunakan. Setelah bas bertolak pada jam 6ptg, kami tiba di Perhentian Rehat dan Rawat Juru (R&R Juru) pada jam 7.45 malam. Bas berhenti disana selama setengah jam smentara menuggu pamandu merokok. Para penumpang yang ingin ke Pulau Pinang (Stesen Sg. Nibong) kemudiannya diarah berpindah ke bas lain bernama KKKL Ekspress. Beberapa bas lain turut bersubahat memindahkan penumpang seperti bas City Liner dan Bas Ekspress Persada.

Walaupun dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP) menyatakan komitmen kerajaan untuk meningkatkan taraf pengangkutan awam, namun yang menyedihkan, transformasi ini tidak berlaku secara holistik. Pembinaan infrastruktur bernilai jutaan ringgit adalah sia-sia sekiranya pengguna yakni rakyat Malaysia masih lagi menghadapi masalah yang sama yang dihadapi sekian lama. Kerajaan sewajarnya memantau pergerakan operator bas, pemandu bas, penjual tiket dan lain-lain bagi memastikan GTP bukan sekadar hebat dalam statistik, malah menjadi kenyataan dan menambah keyakinan rakyat terhadap perkhidmatan dan janji-janji kerajaan. Situasi yang saya hadapi di Medan Gopeng dalam perjalanan singkat ke Pulau Pinang membuktikan bahawa masih banyak kecelaruan dan permasalahan yang dihadapi oleh rakyat dan gagal di atasi oleh kerajaan.

Sebagai pengguna kami tiada pilihan memandangkan pendapatan kami yang rendah. Malahan rakyat menjadi mangsa tipudaya operator bas. Diharap pihak kerajaan terutama Kerajaan Negeri Perak dapat menyelesaikan masalah Stesen Bas Gopeng yang memalukan ini. Diharap juga pihak bertanggungjawab seperti kaunter JPJ Medan Gopengk hususnya dan seluruh Malaysia amnya dapat beroperasi pada hujung minggu. Sekian Terima Kasih.

Rakyat (Bakal Pengundi) Kecewa

By: Mohd Fitri Che Jamil

Kontrak Penjawat Awam

Assalamualaikum w.b.t

Segala puji-pujian kepada Allah tuhan sekelian alam. Suka saya menarik perhatian kepada pihak yang berkenaan berhubung perkara seperti di atas.

Untuk makluman saya pernah berkhidmat sebagai Jurutera Kementerian Kerja Raya berstatus CFS selama 2 tahun. Namun saya telah membuat keputusan untuk berhenti kerana tidak menampakkan keseriusan pihak Kementerian untuk menyerap saya sebagai penjawat tetap. Sekarang saya menyambung pengajian secara sepenuh masa dan menerima biasiswa.

Namun apa yang tidak terduga sekali lagi berlaku tetapi kali ini menimpa isteri saya pula. Beliau adalah seorang pensyarah kontrak juga tetapi di bawah SPA (berlainan dengan kontrak CFS) selama lebih 4 tahun mengajar. Baru-baru ini kontrak isteri saya tidak disambung. Apa yang dikesalkan ialah perkara tersebut diberitahu pada saat-saat akhir. Walaupun akur dengan keputusan tersebut tetapi saya merasa terpanggil untuk berkongsi masalah ini setelah membaca artikel di pautan ini:http://cuepacs.blogspot.com/2012/12/cuepacs-gesa-agensi-kerajaan-lanjut.html.

Umum diketahui,untuk menjadi pensyarah tetap pada masa ini sesorang itu mestilah mempunyai sekurang-kurangnya masters.Saya memang akui isteri saya masih lagi tiada masters kerana pada masa sekarang dia masih lagi dalam tempoh pengajian masters beliau secara separuh masa.

Diharapkan kepada pihak yang bertanggungjawab dapat memberi perhatian sewajarnya kepada permasalahan kami.

Sekian,terima kasih.

By: Hazri

Pemberian COLA Untuk Pesara Tentera

Salam dan selamat sejahtera diucapkan kepada seluruh Warga dan Rakyat Malaysia . Terlebih lagi buat pucuk pimpinan tertinggi Pemerintah Malaysia.

Saya mencadangkan agar Kerajaan menimbangkan memberi elaun COLA buat semua pesara tentera yang berpencen bagi mengenangkan jasa mereka semasa berkhidmat. Tambahan bagi mereka-mereka yang menetap di bandar-bandar besar seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur serta yang seangkatan dengannya bagi meringankan beban kehidupan seharian yang semakin tinggi.

Diharap Ketua Pengarah JHEV melihat akan perkara ini serta masalah yang di hadapi anggota tentera yang bersara. Dan mungkin juga boleh di panjangkan kepada anggota tentera tidak berpencen.

Semoga pandangan ini akan mendapat pertimbangan sewajarnya seterusnya di luluskan.

By: Tentera Pencen

Had Laju Jambatan P. Pinang tidak konsisten

Terlebih dahulu terima kasih kerana telah menyediakan ruangan Aduan Rakyat ini untuk tujuan interaksi secara positif.

Isu yang ingin saya bangkitkan ini ialah berkaitan dengan Had Laju di atas Jambatan P. Pinang yang tidak konsisten seolah-olah seperti memerangkap pengguna jalanraya terutamanya orang dari luar Negeri P. Pinang.

Fakta – Had Laju sebelum jambatan dilebarkan dari 2 lane ke 3 lane sebelum tahun 2011 ialah 80km sejam pergi dan balik.  Tetapi … setelah dilebarkan kepada 3 lane Had Lajunya kini berbeza.

Fakta – Perjalanan menghala ke P. Pinang dari tol ke tengah jambatan ialah 80km sejam tetapi selepas tengah jambatan dikurangkan kepada 70km sejam. Begitulah juga sebaliknya.

Pada mulanya saya fikirkan ia hanya untuk sementara waktu sahaja sebelum jalan dilebarkan sepenuhnya … tetapi sehingga ke hari ini Had Laju berkenaan masih kekal.  Keadaan ini telah menyebabkan pengguna jalanraya rasa tertipu apabila Perangkap Laju sering menjadi tumpuan di Had Kelajuan 70km sejam.

Cadangan – Sekiranya semasa 2 lane dahulu kelajuannya ialah 80km sejam … saya yakin ia tidak akan menimbulkan masalah selepas jambatan dilebarkan kepada 3 lane ketika ini. Dengan ini, saya mencadangkan agar pihak PLUS meletakkan HAD LAJU yang konsisten iaitu 80km sejam bagi kedua-dua arah perjalanan sepertimana yang telah diamalkan sebelum ini agar ia tidak mengelirukan pengguna.

Keperihatinan pihak tuan di dalam perkara ini amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan setinggi-tinggi terima kasih.

By: Zaizar

Masih menantikan  bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M)

Salam 1Malaysia, saya ingin bertanya. Apakah nasib bagi segelintir pelajar-pelajar yang mengambil jurusan ACCA di Sentral Technology College, Pulau Pinang tidak layak untuk menerima bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) ? Jikalau pihak pengurusan kolej tersebut gagal untuk mengemaskini rekod-rekod pelajar mereka? Saya difahamkan pelajar-pelajar lain yang mengikuti program CAT-ACCA di IPTS lain seperti Sunway, Kasturi, PTPL, dll. telah pun menerima baucer BB1M tanpa sebarang kesulitan beberapa minggu yang lalu.

Saya mengadu ini mewakili diri saya serta sahabat handai yang lain disini ingin juga mendapat peruntukan baucer RM200 seperti pelajar lain. Bukankah semua pelajar institut pengajian tinggi di seluruh Malaysia berhak dan layak untuk mendapatkan baucar BB1M tersebut? Apakah terdapat komplikasi-komplikasi dalam tatacara dan prosedur dalam pelaksanaan pemberian baucar tersebut? Dan jikalau memang benarlah pihak pengurusan kolej tersebut bersikap leka dan sambil lewa, gagal untuk mengemaskinikan rekod-rekod pelajar mereka, lalu mengabaikan tanggungjawab mereka pada hak  pelajar yang sememangnya berhak dan layak untuk mendapatkan baucar BB1M, pihak mana yang harus dipersalahkan?

Perkara ini perlu disiasat dan diwarwarkan bagi mengelakkan pihak tidak bertanggungjawab memainkan isu ini. Mohon maklum balas.

Terima kasih.

By: Karen

Harga Tidak Berpatutan Di Padang Kota Lama

Kompleks Penjaja Medan Renong, Padang Kota Lama

Pada bulan Disember 2011 saya sekeluarga telah pergi melancong ke Pulau Pinang dan kami telah singgah makan di medan makan di Padang Kota Lama.

Aduan saya:

  1. Boleh dikatakan semua gerai di situ tidak meletakkan tanda harga makanan di gerai masing masing. Ini mesti dilaksanakan supaya peniaga tidak meletakkan harga sesuka hati. Bagi peniaga yang menjual pasembor terutamanya mereka hendaklah meletakkan harga bagi setiap jenis makanan kerana harga lebih mudah di manupulasi. Bayangkan harga sepinggan pasembor boleh mencecah sampai RM30.
  2. Makanan yang disediakan tidak setimpal dengan harganya. Sudahlah mahal tapi rasanya masin. Ini lah yang saya alami ketika memesan kuew tiaw goreng udang.
  3. Suasana yang tidak selesa. Setiap peniaga berebut-rebut mengambil pesanan dari pelanggan secara mendesak sehingga mengelirukan pelanggan.Berilah ruang untuk pelanggan berfikir sambil membuat pilihan sendiri. Keadaan ini amat memalukan kepada para pelancong dalam dan luar negara, seolah-olah setiap peniaga berebut-rebut untuk mendapakan pelanggan.
  4. Yang amat mendukacitakan, berebut-rebut nak ambil pesanan air tapi sampai kami habis makan pun, air minuman tak sampai-sampai.Ini disebabkan terlalu banyak mengambil pesanan sampai ada pesanan pelanggan yang tertinggal.

Disebabkan oleh perkara di atas, kami dah serik untuk pergi ke tempat itu semula dan pengalaman ini juga mungkin di alami oleh ramai pengunjung yang lain. Jika perkara ini tidak diselesaikan, ia mungkin akan menjejaskan imej tempat tersebut di mata pelancong tempatan dan luar negara.

Buat masa ini pun, masalah ini telah diketahui ramai kerana ia tersebar dari mulut ke mulut.

Sekian, terima kasih.

By: Mariazi

Pendedahan maklumat pelanggan kepada pihak ketiga

Saya pemengang kredit kad Ambank sejak tahun 2007 sehingga kini dan sepanjang waktu itu sy tidak pernah mendapat gangguan daripada mana-mana pihak insuran, kad center atau sebagainya untuk mempromosikan service mereka. Tetapi selepas saya menggunakan kredit kad daripada Maybank sejak Nov.2011 (ditawarkan melalui phone call daripada pegawai berbangsa melayu), pelbagai pihak telah menelefon saya untuk mempromosikan produk mereka, dimana ianya amat menggangu diri saya.

Adakah maklumat peribadi saya telah didedahkan kepada pihak ketiga oleh pihak Maybank? Itu andaian saya. Sekiranya ianya betul diharap pihak atasan bank dapat memberi nasihat kepada pegawai yang terlibat betapa pentingnya untuk merahsiakan setiap maklumat pelanggan termasuk nombor h/phone. Dan kepada pegawai-pegawai bank yang terlibat, merahsiakan maklumat pelanggan adalah satu amanah yg dipertanggungjawab ke atas anda.

By: Puan Shidah

Proton Persona baru mengalami masalah ECU Box

Saya bekerja di Pulau Pinang. Pada 9hb jun 2010 saya telah membeli kereta proton persona elegent 1.6 manual di sebuah syarikat panjualan kereta di negeri ini dengan harga 53k. Pada 1hb ogos 2010 saya memandu kereta tersebut ke pahang.

Pada pagi 5hb ogos 2010, saya ingin memulakan perjalanan ke Pulau Pinang semula tiba-tiba kereta saya mengalami masalah. Timing turun naik sedangkan pada waktu itu saya tidak menekan pedal minyak. Saya hantar kereta saya ke pusat service proton di Bandar Maran untuk di periksa.

Pekerja pusat service buat pemeriksaan terhadap kereta saya dan mendapati terdapat masalah pada ECU Box. Saya bertanya pada kerani di pusat proton tersebut kenapa kereta saya mngalami masalah ecu box sedangkan kereta tu baru sahaja di beli. Kerani menerangkan pada saya, kereta proton persona elegent yang bernombor casis macam kereta saya dan ke bawah memang akan mengalami masalah ecu box.

Persoalannya, kenapa saya tidak diberitahu tentang perkara ini semasa saya hendak membeli kereta tersebut? Apa hak saya sebagai pengguna? Kenapa selepas kereta tersebut mengalami kerosakan baru maklumat ini sampai kepada saya? Itu pun selepas di tanya. Sedangkan rekod sudah ada yang mengatakan kereta saya akan mengalami masalah. Bagaimana kalau semasa saya memandu dalam kelajuan tertentu dan kereta saya mengalami masalah tersebut? Nasib baik kejadian itu terjadi semasa saya baru hendak memulakan perjalanan.

Adakah kereta buatan malaysia yang di pasarkan dalam malaysia sendiri tidak berkualiti? Saya sebagai pengguna rasa tertipu. Harap pihak yang bertanggungjawab tolong ambil serius perkara ini. Jangan bila sudah ada nyawa yang melayang di sebabkan kesilapan proton, baru nak ambil tindakan.

By: roshidi

LWC Auto Penipu

LWC Auto yang terletak di Sungai Bakap, Pulau Pinang yang diusahakan oleh tuan punya kedai bernama Lim, telah banyak menipu pelangan-pelangan seperti nama geran tidak ditukar milik walaupun pembeli telah membayar bayaran tersebut. Mengambil deposit pembeli dengan alasan untuk proses pembelian seperti untuk proses pinjaman perbankan tetapi dia tidak memasukkan langsung permohonan itu. ada juga kes pembeli yang sudah 2 tahun tidak ditukar nama digeran.

Terdapat juga pelangan yang ingin memperbaharui cukai jalan & insuran dengan dia (Lim) terpaksa menunggu berminggu-minggu untuk mendapatkan cukai jalan tersebut. Laporan polis telah banyak dibuat tetapi tiada sebarang tindakan diambil.

Disamping itu, kedai kereta ini juga mengamalkan pinjaman wang tidak berlesen (Ah Long) yang juga diterajui oleh Lim. Harap pihak tertentu perihatin terhadap kes ini sebab telah banyak yang tertipu oleh tuan punya kedai ini iaitu LIM.

By: Sahak

Kereta sapu di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas

Sebagai sebuah negara yang mempunyai pelembagaan, maka undang-undanglah yang melindunginya, maka kami dengan ini ingin memohon kepada pihak JPJ / SPAD agar dapat menjalankan operasi membenteras kereta sapu dan ulat yang bergiat terlalu aktif dalam jumlah yang besar di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas Pulau Pinang.(LATBPP).

Keadaan sapu di LATBPP telah menjadi amat serius sehingga Teksi LATBPP dilihat terpaksa menunggu giliran selama lebih kurang 4-5 jam untuk giliran trip berikutnya. sedangkan kereta sapu beroperasi lebih kerap. Ada juga dikalangan pemandu sapu berkenaan berlaku lagak samseng dengan mengugut AJK persatuan teksi yang mengambil gambar sapu-sapu tersebut.(Untuk di salurkan ke JPJ dan SPAD).

Kebanyakan Kereta-kereta sapu ini akan muncul terutamanya apabila penerbangan dari Medan, Jakarta, Aceh dan Surabaya. Tak terkecuali penerbangan dari destinasi lain.

Antara ugutan yang diterima dari pengendali kereta sapu ini adalah untuk memukul sekira mereka jumpa di luar kawasan LATBP. Tidak tekecuali juga ugutan membunuh . Telah banyak aduan yang dibuat ke Balai Polis LATBPP tetapi kami tetap melihat kegiatan sapu-sapu tetap berleluasa malahan lebih ramai.Tumbuh seperti cendawan

Amat berbesar hati sekiranya Pihak JPJ dan SPAD dapat memberi perhatian serius dan berterusan demi membendung dan membasmi kegiatan haram tersebut Kami memohon agar tindakan atau hukuman lebih berat dapat di sabitkan kepada pemilik kereta-kereta sapu .(mungkin menyita jika perlu dan dihadapkan ke makamah) . Paling tidak disaman untuk setiap kali mereka didapati menjalankan operasi sapu tersebut. Sekiranya dalam 1 bulan 3/4 saman dikeluarkan untuk sesebuah kenderaan tersebut. Dengan sendirinya kegiatan sapu tersebut akan lenyap.

Kami pemandu-pemandu akan memberi 100% sokongan dan bantuan jika perlu dari segi maklumat-maklumat dan nombor kereta-kereta sapu berkenaan.

Mungkin Pihak JPJ/ SPAD juga dapat melakukan penyamaran-penyamaran terhadap ulat ulat dibalai ketibaan seperti keluar dari pintu ketibaan bersama beg dan terus berlagak sebagai tetamu mereka dan terus ke kereta kereta sapu berkenaan.Cara ini mungkin akan berkesan, kerana tangkapan ini akan lebih tepat.

Ribuan maaf didahulukan didalam aduan dan cadangan ini kepada pihak tuan.

Jutaan Terima kasih juga didahulukan kepada tindakan dari pihak tuan terhadap aduan ini.

By: unitindakan

Permotongan insuran tanpa pengetahuan pelajar

Saya wakil dari sebilangan pelajar di Allianze University College of Medical Sciences (AUCMS), Kepala Batas, Pulau Pinang ingin mengemukakan ketidakpuasan hati mengenai potongan insuran yang dilakukan setiap semester sepanjang kami belajar disini. Ini adalah kerana kami dimaklumkan pemotongan insuran hanya dilakukan semester pertama sahaja. Tetapi apa yang berlaku sekarang sebaliknya.

Pihak berkenaan telah melanggar perjanjian dengan memotong insuran pada setiap semester walhal kami tidak menerima sebarang dokumen atau kad insuran sebagai bahan bukti. Sebelum ini kami pernah merujuk perkara ini kepada pihak atasan tetapi tiada sebarang tindakan yang sewajarnya. Kami berharap agar pihak berkenaan dapat mengambil serius tentang hal ini dan membuat sesuatu utk menyelesaikan masaalah yang kami hadapi. Kami ingin mempertahankan hak kami sebagai seorang pelajar. Sekian terima kasih..

By: Pelajar AUCMS

Kecurian Elektrik di Balai Rakyat Kampung Melayu Lama

Untuk pengetahuan, umum balai rakyat telah disalahgunakan oleh sesetengah pihak yg berselindung disebalik nama Belia 4B.

Mereka menggunakan balai rakyat ini untuk bermain muzik bermula pd pukul 8/9 malam sehingga tengah malam dan bunyi muzik yang bising amat menganggu ketenteraman penduduk. Terdapat juga aktiviti-aktiviti yang mencurigakan seperti minum arak serta menghisap ganja didalam dewan tersebut.

Aduan kpd Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah dibuat, dan pihak TNB telah datang membuat pemotongan bekalan letrik, tetapi telah disambung semula dengan cara haram.

Minta pihak berwajib serta TNB ambil tindakan demi menjaga ketenteraman penduduk kampung. Sekian, Terima Kasih.

By: Abdullah Ismail