Masalah Air di Kolej Matrikulasi Kuala Pilah

Assalamualikum/ Salam Sejahtera,

Saya adalah salah seorang penjaga kepada pelajar di Kolej Matrikulasi Kuala Pilah. Mohon pihak Kementerian Pelajaran Malaysia/ Negeri, Majlis Daerah Kuala Pilah, Jabatan Bekalan Air dan yang terbabit melihat secara serius Masalah Air yang dihadapi oleh pelajar di kolej matrikulasi tersebut. . Masalah yang telah berlanjutan sekian lama menyebabkan pelajar2 mengadu kepada ibu bapa/ penjaga.

Keadaan bertambah serius sejak kebelakangan ini dan pihak Kolej Matrikulasi/ terbabit hanya mampu membekalkan air yang tercemar kepada para pelajar. Ada pelajar terpaka keluar hingga ke Kuala Lumpur menumpang rumah kawan atau kenalan/ saudara untuk tujuan mandi/ membasuh pakaian. Keadaan ini amat membimbangkan terutama dari aspek keselamatan pelajar2. Mohon pihak terbabit memandang serius masalah ini. Ini melibatkan masalah kesihatan dan keperluan asas yang sepatutnya disediakan sebaik mungkin kepada pelajar2 di Kolej Matrikulasi tersebut.

Kami hanya disensasikan oleh berita2 masalah air di negeri di bawah Pakatan Pembangkang..tapi sebenarnya masalah air di negeri bawah pentadbiran BN juga berlaku sudah sekian lama..Mohon tolong selesaikan masalah air di Pusat Matrikulasi Kuala Pilah ini..Pelajar2 ini adalah aset negara..macam mana mereka dapat menumpukan perhatian sepenuhnya kepada pelajaran sekiranya kebersihan serta keselesaan diri berada pada peringkat yang teruk. Mohon pihak terbabit mengambil tindakan segera. Terima kasih.

By: Amir

Air di Kuala Pilah bermasalah sudah lebih 2 tahun

Masalah keperluan asas utama iaiatu bekalan air bersih di Kuala Pilah, Negeri Sembilan sehingga kini sejak diswastakan dan dikendalikan oleh SAIN, tidak dapat didiselesaikan. Saya tidak duduk di sana tapi sering pulang ke sana dan mendengar keluhan rakyat terutama sewaktu mendengar ceramah pihak pembangkang. Rakyat setempat berasa kecewa kerana bukan sahaja tiada tindakan di ambil malah mereka akan blacklist kepada oanrg yang membuat aduan. Sebagai sebuah pekan besar yang menempatkan Bandar Diraja Seri Menanti, perkara ini sepatutnya tidak wujud dan kita sudahpun hidupdi alaf baru bukan di zaman 70an lg.

SAINS ingin membekalkan air ke selangor tapi kawasan utama di negeri sembilan seperti di sini mempunyai masalah bekalan air. ini menjejaskan kualiti kehidupan, dan kesihatan penduduk setempat. bayangkan, pengusaha restoran tdk dpt mencuci pinggan setiap masa etc.

bukan ini sahaja penduduk negeri sembilan sering mengalami gangguan tenaga elektrik terutama di kawasan terachi, bermula dari seremban ke atas, apakah puncanya?

apakah sebabnya kebajikan rakyat di ambil ringan oleh majlis daerah seperti kemudahan jalan raya yg tdk diselenggara, dan jln yg teruk dr terachi hingga ke bahau. bahu2 jalan yg sgt kotor dan tdk dijaga kebersihan, tiada landskap, seumpama majlis daerah di negeri sembilan terutapa kuala pilah dan jempol sudah tidur jika dibandingkan dengan melaka.

saya juga hairan kenapa di pekan kecil seperti di batu kikir tidak diperkenalkan sistem mengutip sampah, kerana tiada lg lubang yg boleh digaliutk membuang sampah di kawasan rumah kampung, kelihatan juga kehidupan yg seumpama daif kerana kekotoran yg tdk diambil peduli, longkang2 di bahu jalan yg sumbat, penuh sampah, lumut, rumput dan sebagainya.

mereka juga tdk mempunyai kemudahan unifi atau jalur lebar. pendek cerita tiafa pembangunan sebenar yg merangkumi aspek keperluan asas rakyat yg didokong oleh ahli parlimen setempat, atau wakil rakyat malah majlis daerah atau pembangunan negeri atau agensi pelancongan negeri bagi menaik taraf kualuti kehidupan, sosio ekonomi, mahupun mempercantikkan negeri ini. adakah kerana kedudukannya, sedangkan ia merupakan laluan utama. bagaimana nk tarik pelabur ke tempat ini jika tiada org yg mampu membuka mata atau mencelikkan minda.

dengan harapan melalui pendedahan ini, exco2, dan ahli parlimen dpt buka mata bukan tah berpegang pd status semata2.

By: karteena

Mohon tingkatkan kemudahan infrastruktur Kampung Seri Jemapoh

Terlebih dahulu saya disini ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas pihak tuan sudi membaca email saya ini. Diharap email ini dapat membuatkan satu pembaharuan pada kampung Seri Jemapoh, Kuala Pilah, Negeri Sembilan yang telah 65 tahun penduduknya menyokong kuat pimpinan dan pemerintahan di bawah UMNO. Sebelum itu, saya ingin memperkenalkan diri saya terlebih dahulu. Saya sebenarnya ingin membantu sahabat saya yang meminta saya untuk menyuarakan masalah kekurangan dan kedaifan kemudahan kampungnya yang sudah berabad lama dalam kemunduran. Sehingga hari ini, kampung beliau yang mana majoritinya penyokong kuat UMNO hidup dalam kemiskinan kemudahan infrastruktur. Masalah banjir, tiada saliran longkang yang baik dan sempurna di kampung tesebut, masalah jalan yang sempit dan terpaksa memperlahankan kenderaan jika berselisih dengan lori yang membawa keluar masuk kayu dan batu bata di kampung tersebut.

Walaupun kampung Seri Jemapoh memiliki banyak kilang seperti kilang batu bata di Kampung Bakar Batu, Kilang papan di Jemapoh tengah berhampiran PLKN Kharisma Jemapoh, namun majoriti pekerjanya adalah bangsa asing dan tiada pengambilan yang ramai dari penduduk kampung untuk bekerja di kilang tersebut. Lori-lori pengangkutan kilang tersebut banyak merosakkan jalan dan membahayakan keselamatan penduduk kampung yang kebanyakkannya sudah berusia. Selain daripada itu, masalah muda mudi dan golongan berumur turut dihantui gejala dadah yang sudah merosakkan sebahagian penduduk kampung Seri Jemapoh hampir 65 tahun. Walaupun kelihatan polis peronda datang sekali sekala menaiki motosikal, tetapi sehingga hari ini golongan di bawah pengaruh dadah masih lagi mudah menerima bekalan dari pihak-pihak yang tak bertanggungjawab.

Oleh sebab yang demikian, saya dengan rasa rendah diri, mewakili rakan saya dan penduduk kampung Seri Jemapoh, Kuala Pilah Negeri Sembilan ingin memohon jasa baik dari semua agensi-agensi yang berkenaan untuk sama-sama melihat, meninjau sekurang-kurangnya masalah kekurangan dan kedaifan yang telah terlalu lama menghantui penduduk kampung berkenaan. Jangan lah menunggu pilihanraya yang akan datang atau sehingga penduduk sudah mula rasa kecewa dan tawar hati dengan pimpinan sedia ada barulah di ambil tindakan.

Sekali lagi, saya memohon jasa baik dari pihak tuan agar dapat melihat dan memberi bantuan serta khidmat untuk bersama-sama membantu meningkatkan taraf kehidupan masyarakat walaupun berada jauh di kawasan yang terpencil di Negeri Sembilan.

Sekian, terima kasih.

Masalah Air di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Saya mewakili para pelajar perempuan di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan yang terletak di Kuala Pilah ingin menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap masalah air yang membelenggu kami, pelajar perempuan yang mendiami kolej kediaman Cendikia (blok C).

Kolej kediaman Cendikia merupakan kolej kediaman yang terletak paling jauh dari pusat pentadbiran dan dewan kuliah. Selain daripada perlu menghadapi kenyataan bahawa asrama kami merupakan asrama yang paling jauh, kami juga mengalami gangguan air yang teruk. Terdapat 4 blok iaitu C1, C2, C3 dan C4. Setiap blok dianggarkan terdapat lebih 150 pelajar perempuan.

Pada waktu ini, blok C1 sudah kehabisan air lansung, maka dengan itu, seramai lebih kurang 150 pelajar dari Blok C1 turun ke Blok C2 untuk memenuhi keperluan diri seperti mandi dan sebagainya. Oleh itu, ini menjadikan 300 orang pelajar mandi di satu blok yang sama kerana jarak antara Blok C1 dan Blok C2 adalah yang paling hampir berbanding blok-blok yang lain.

Hal ini menyebabkan Blok C2 juga kehabisan air dan perkara yang sama berlaku pada Blok C3. Oleh hal yang demikian, seramai lebih kurang 450 orang pelajar terpaksa berebut dan bersesak di Blok C4 untuk mandi. Malangnya, tandas di Blok C4 hanya terdapat sebanyak 8 buah sahaja.

Kami telah menyuarakan perkara ini kepada pihak kolej tetapi sekali lagi malang buat kami kerana tiada tindakan diambil oleh pihak kolej. Kata-kata yang kami terima hanyalah “memang dari zaman pak kaduk lagi macam ni”. Mereka seolah-olah tidak ingin mengambil sebarang langkah untuk menyelesaikan masalah yang kami hadapi. Oleh itu, kami terpaksa mengambil insiatif ini iaitu kami mengadu kepada Aduan Rakyat dengan harapan pihak Aduan Rakyat dapat membantu menyelesaikan masalah kami di sini.

Kami berharap pihak Aduan Rakyat mengambil langkah terbaik bagi menyelesaikan hal ini. Hal ini kerana kami sudah buntu untuk mencari jalan bagi masalah kami ini.

Sekian. Terima kasih.

By: Anis Husna

Perkhidmatan Bas Transnasional Mersing amat mengecewakan

Bila kita sebut TRANSNASIONAL pasti semua orang di Malaysia tahu ia adalah syarikat bas yang besar dan hebat. Tapi persoalannya adakah betul-betul hebat??? Berpuashatikah pengguna dengan perkhidmatan yang diberi??? Berbaloikah wang ringgit yang dibayar untuk perkhidmatan mereka??? Adakah syarikat ini menunaikan apa yang dijanjikan dalam mereka???

“Transnasional, satu ikon dan peneraju industri bas ekspres Malaysia, merupakan salah satu jenama yangtersohor di Asia Tenggara. Dengan lebih dari 200 destinasi dan 1000 perjalanan harian, Transnasional memberi khidmat ke semua bandar-bandar utama di Semenanjung Malaysia dan Singapura. Kami mengaplikasikan kemajuan teknologi terkini dalam rekaan dan keselesaan dan ini membolehkan kami menyediakan perjalanan yang selamat, seronok dan mampu dinaiki ramai.”

Apa yang hendak saya perkatakan disini adalah mengenai perkhidmatan bas TRANSNASIONAL dari MERSING-KUALA LUMPUR- MERSING sangat mengecewakan.

Saya bertugas di MERSING tetapi keluarga dan isteri tinggal di Kuala Lumpur kerana Isterisaya bekerja di Kuala Lumpur. Saya menggunakan perkhidmatan bas hampir setiap minggu.Sejak enam tahun saya bertugas di Mersing dan menaiki basTRANSNASIONAL hanya dua buah bas yang ganti dengan yang baru. Bas yang lain boleh dikatakan sudah uzur, dengn kerusi-kerusi yang rosak, enjin yang selalu rosak..

Mengapa bas ke utara, pantai timur dan JB dan singapura cantik-cantik,selesa,baru-baru belaka tetapi bas ke MERSING semuanya BURUK-BURUK dan ROSAK-ROSAK. Adakah kerana disana mereka banyak persaingan tetapi di MERSING kami tiada pilihan..perlukah mereka menindas pengguna yang tinggal di kampung untuk keuntungan syarikat semata-mata tanpa mengira hak pengguna??

Untuk pengatahuan anda, Bas utk laluan MERSING-KL-MERSING akan memalui jalan KL-KUALA PILAH-MUADZAM SHAH-ROMPIN-ENDAU-MERSING. Jalan ini adalah jalan hutan dan jalan kampung yang lebih kurang 400km yang memakan masa 5-6 jam perjalan.

Anda tahu PULAU TIOMAN?? Satu Malaysia dan dunia pun tahu PULAU TIOMAN merupakan salah satu destinasi pelancongan dan percutian, malah antara pulau tercantik didunia.. tahukah anda untuk ke PULAU TERSEBUT anda perlu ke MERSING atau ENDAU untuk menaiki feri.. Mungkin pelancong dari dalam negara boleh menggunakan kenderaan sendiri untuk ke Mersing tetapi pelancong dari luar negara sudah pasti menggunakan perkhidmatan BAS TRANSNASIONAL. Bas yang buruk dan selalu rosak, itulah bas yang mereka naik..kalau bernasib baik dapatlah naik bas baru yang hanya ada 2 buah tu..apa tanggapan mereka kepada negara kita??

Disini saya ingin ceritakan satu pengalaman yang baru terjadi kepada saya JUMAAT 17 JUN 2011. Seperti biasa saya menaiki bas dari MERSING ke KUALA LUMPUR jam 12.30. Sudah la bas buruk. Kerusi rosak, kerusi makcik yang duduk dibelakang saya tidak boleh ditegakkan dan hanya boleh baring sahaja. Ada pula yang boleh tegak dan tidak boleh di baringkan dan ada kerusi yang hampir tercabut. Sampai saja di serting enjin bas mula meragam tetapi masih boleh jalan dan pemandu meneruskan perjalanan sehinggalah sampai di ulu bendul, pemandu tidak boleh meneruskan perjalanan kerana satu hos minyak diesel telah patah dan pemandu terpaksa memberhentikan bas di ulu bendul jam 5.00 petang. Jika diteruskan perjalanan bas kemungkinan besar TERBAKAR kata pemandu. Dalam bas semua kerusi penuh dan kebanyakan penumpang adalah pelancong dari TIOMAN. Terdapat lebih kurang 10 pelancong warga ITALI. Bagi saya yang tidak mengejar masa tidak mengapa masih boleh bersabar. Tetapi warga ITALI tersebut mengejar masa untuk menaiki kapal terbang di KLIA jam 10 pm bagaimana? Pemandu telah berusaha menelefon pihak ibu pejabat mereka untuk meminta bas sokongan, tetapi jawapan yang diberi “bas ada tapi driver cuti tunggu driver datang”

Pelancong ITALI itu meminta pemandu menghubungi bos atau syarikat, tetapi apabila pemandu pelancong ITALI itu hendak bercakap, warga kerja TRANSNASIONAL yang menjawab telefon, mereka memutuskan talian beberapa kali. Banyak kali kami cuba menghubungi pihak TRANS tetapi gagal dan japan tunggu nanti bas datang. Kalau saya tahu no telefon BOS TRANS senang saya call bg pelancong tu cakap. Saya kasihan melihat pemandu tersebut kerana telah berusaha dan bersusah payah untuk memuaskan hati semua penumpang. Pemandu kurang fasih berbahasa inggeris, jadi saya terpakasa menjadi perantara antara pemandu dan pelancong itu. Mereka menyatakan ketidakpuasan hati mereka sehingga saya pula dimarahi oleh pelancong tersebut sehingga keluar perkataan dari mulut mereka “what the SH***T this bus and this company..” why MALAYSIA PUBLIC TRANSPORT IS S**K.

Apa yang saya boleh cakap lagi, takkan nak cakap bas ni je buruk bas lain tak. Sehingga jam 8 malam saya dan penumpang lain masih berada disitu. Pelancong itali itu terpaksa mengambil teksi dan bergerak terus ke KLIA. Saya terpaksa meminta bantuan rakan dari Senawang untuk mengambil saya dan hantar ke KL. Jam 8 saya telah beredar dari situ dengan bantuan rakan, tetapi pemandu dan ramai lagi penumpang masih berada disitu sehingga jam berapa saya tak tahu.

Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Dek bas TRANSNASIOANAL MERSING rosak nama SYARIKAT BAS YANG LAIN. Adakah kita ingin orang memperburuk-burukkan Negara kita?? Sudah pasti kita marah bukan? Jika inilah tanggapan pelancong asing kepada Negara kita,adakah mereka akan mempromosikan Negara kita kepada rakan-rakanatau keluarga mereka?? Emmm..anda pikirlah sendiri..Mungkin warga kampung seperti kami di MERSING ini tidak penting bagi TRANSNASIONAL.

ADAKAH NAK TUNGGU BAS TERBAKAR BARU NAK AMBIL TINDAKAN?? NAK TUNGGU KEMALANGAN BARU NAK TUKAR BAS??

BUKAN BAYARAN BALIK RM30 YANG SAYA INGIN MINTA TETAPI APA YANG SAYA MAHUKAN ADALAH TRANSNASIOANAL MENGGANTIKAN BAS MERSING DENGAN BAS YANG BARU. MENTANG-MENTANG ANDA SYARIKAT BESAR DAN HANYA ADA SYARIKAT ANDA SAHAJA DI MERSING ANDA BOLEH TINDAS PENGGUNA KAMPUNGDI MERSING.

Sekian terima kasih…

DARI ORANG KAMPUNG

By: izuanshah