Gambar Domino’s Pizza berjunjung SALIB Kritsian

Setiap waktu kedai ini dikunjungi majoriti orang-orang Melayu. Mereka boleh beranggapan bahawa orang melayu sekarang ini berpusu-pusu mengunjungi gereja sedangkan matlamat asal mereka ke sana adalah untuk makan Pizza tetapi malangnya di atas mahkota orang Islam secara tidal langsung telah menjunjung salib lambang kemegahan agama mereka.

Domino's Pizza di Sitiawan, Perak

Adakah kita sanggup menjunjung salib kritstian semata-mata untuk makan Domino’s Pizza? Bayangkan tuan-tuan waktu itu kita tidak tahu apa yang mereka buat di dalam bangunan berkenaan. Malah, jika kita tengok daripada jauh, jelas sekali bangunan itu seperti gereja sepenuhnya.

Domino's Pizza di Sitiawan, Perak

Khabarnya outlet Domino’s Pizza ini baru saja dibuka kepada orang ramai di atas tapak rumah kedai yang baru saja siap dibina. Dimanakan kredibiliti MPM. Jabatan Agama Islam Manjung, Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan pihak-pihak yang lantang bersuara tentang Islam selama ini. Ayuh! bangun dan bangkitlah umat Islam menentang penghinaan ini.

Domino's Pizza di Sitiawan, Perak 3

Justeru itu, penulis menyarankan agak pihak yang berkenaan seperti Jabatan Agama Islam, Majlis Perbandaran dan juga Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) cawangan Manjung segera bertindak bagi menjaga maruah agama Islam supaya tidak diperkotak katikkan oleh pihak yang sengaja menghina Islam secara terang terangan.

Domino's Pizza di Sitiawan, Perak

Lokasi:  Sitiawan, Perak

By: Anuar

175 thoughts on “Gambar Domino’s Pizza berjunjung SALIB Kritsian”

  1. xkan nk tengok n bace je……..cukup2larr agama kite dihina dan dicaci……buatlarr sesuatu..pihak berwajib!!!!!jgn tutup mate

  2. Betul tu..kt Bandar Putra Kulaijaya pun sama lah..Dominos Pizza di bwh gereja..Ciss! mesti ada sesuatu di sebaliknya ni..

    1. btul2..sy setuju cz ni baru perasan pas tgk yg kt setiawan.kt bndarputra kulai mmg ade..perasan kewujudan church tu dlu pastu baru domino’s tu wujud..hish2..ape nk jadi yee

          1. mmg haram…minum beer pun haram, org mrlayu berlakon berpegang tangan berpelukan di tv pun…apa yang tak haram..

  3. jht yer org kapir ni…die mmg sgje nk jatuh kn agama islam..ape mksd die bt mcm gitu…mne pihak bwajib?tlg la amk tindakan! sy agama islam dn sy xnk agama sy d pijak2 mcm tu jek..! Allah Maha Besar…

    1. ni lg 1 babun ni. bikin ketawa. buta ke apa x baca ke kenyataan ustaz d atas. 2×5 je kapir klu tau mfitnah. takut sy fitnah2 ni.

  4. akal yang terlampau lapang/kosong, akan menjadi tempat permainan syaitan. sampai benda2 mcm ni pun boleh jadi isu. setiap yg dilakukan, dinilai berdasarkan niat. 1st of all, pegi sana mmg nak masuk sembah salib ker…?? ker nak mencekik pizza…?? kalau nak mencekik….mencekik jer la senyap2. x pun…kalau dah fanatik sangat….buat jer delivery, free jer delivery xyah extra charge pun. lagi bagus xyah makan langsung.

    junjung salib…?? sampai ke situ korang boleh terfikir. mcm mana la orang2 bukan islam x phobia dengan islam. apa yg diorang nampak…org2 islam kat malaysia ni, terlampau fanatik dlm beragama.

    and one more thing, kata siapa org islam x boleh masuk gereja…?? solat dlm gereja pun boleh. cari dlm youtube, persidangan inter faith pernah diadakan di dalam gereja, siap boleh azan lagi dalam gereja tu. dan semua ketua paderi/ketua agama lain…senyap memberi tanda hormat.

    1. Inilah asas pemikiran penganut liberalisma.  Pendukung liberalisma adalah bersandarkan kepada konsep kebebasan mutlak individu atau organisasi dan persamaan hak diantara manusia.   Penganut ini melihat setiap individu atau organisasi bebas melakukan apa yang baik mengikut acuan mereka dan pihak yang tidak bersetuju perlu menghormatinya atas dasar konsep kebebasan dan persamaan.

      Ramai umat Islam tidak menyedari bahaya liberalisma yang sekilas pandang konsepnya yang begitu ideal dan mengkagumkan tanpa memikirkan kesan terhadap masyarakat Islam.

    2. ni masalah akidah la bahlol.. xde tempat lain ke nk buka pizza selain dkt gereja?? apa guna kuasa kerajaan tempatan.. pukimak2 umno perak mana??

        1. yes sokong3x..bencikan umno pon janganla sampai maki maki melampau…klu ko kena maki tau marah x?

      1. xperlu kot nk politikkan bnde ni..anyone can raise the voice. bkn BN ke PAS ke..janji Islam niat nk tegakkan kebenaran..mentaliti org sekarng ni dah dihasut dgn polithinking semata2..tolong la buang jauh2..i’m not side sapa2..peace!

      2. Bro sitiawan bukan umno???

        tadi DAP yg punya…..
        sapa yg bodoh nie???
        lu org sitiawan ker???
        patut lu tanya mana Pas Perak ckp nak penegakkan Islam….

      3. apa lah susah2..lau dah tau sensitif dgn benda salib tu..jgn la pegi makan kat tempat tu..pegi la tempat lain..sendiri ingat laa…lau org islam x mkan kat situ dah tentu depa akan pindah tempat lain..penguna islam x pernah guna kan kuasa beli nya untuk mengajar peniaga2 di malaysia..cuba la gunakan kuasa tersebut nescaya  penguna islam tidak akan menghadapi masaalah dalam hal makanan dan lain2 nya..

      4. knp mesti nk sngkutkan hal UMNO atau Pas kat cnie?adoyai..pendeknya akal awak ni?ker awak yg terlalu taksub ngan politik?

      5. Sempit sungguh pemikiran yg sdmikian.. Seandainya umat islam x slesa dgn tmpat yg sdemikian, maka mknlah d outlet yg len.. Xperlu jdikan ini sbagai satu isu yg gempar..

      6. ada ramai lagi yg bodoh macam ni? takde kaitan dgn akidah pun… caci maki ni lagi la berdosa nak banding masuk gereja. masuk gereja sekali pun bukan berdosa…. nabi pun tak pernah larang.

    3. I went to masjid bandaraya kota kinabalu, to withdraw duit from atm which was placed there… No problem, i even use the toilet, have nice paddle boat ride there and i have no problem at all. This issue usually raised by man or woman with no religion cause if they do, they must’ve know that its ok to be inside of a church, tample or any worship cave as long as , you know what you should…. The topic starter must’ve been a man with lamb brain. So stupid, ill swing a baseball bat up your ass when i see you anywhere here in kk.

      1. most of people think they are to sin n there a better than other….

        that’s why stupid issue like this there want to make it grand….
        it’s noting and it’s not new for most people how had being trough and see about it…..
        i copy back your words : 
        The topic starter must’ve been a man with lamb brain.  try to think positive everyone…

    4. orang kafir mencari jalan menjatuhkan islam secare senyap.

      mereke x guna kekasaran. mereke x guna pedang atau senapang (di malaysia)
      mereke gune akal..budaye.. care.. mereke hanye bergerak sperti angin.. menghembus lembut tanpe bunyi yg bising..
      menarik org islam semakin dekat . dekat dan dekat dgn mereke. 
      benar kite pegi bukan utk menjunjung salibnya.. tapi.
      fikiran mana yg x mampu syaitan hasut? “syaitan berjanji untuk menyesatkan cucu cicit nabi adam hingga hari akhirat”

      bacalah kisah nabi adam .. bandingkan .. bezanya hanya apa yg dimakan. 
      dan tempat kejadian.. namun jalannya tetap sama 

    5. kiranya engkau x fanatik pada agama tapi fanatik pada domino piza 2 kan… engkau pentingkan piza dari agama engkau…????

  5. org lain pun belajar agama gak .. sembahyang gak tp jgn arr taksub sesangat. Jgn sampai bangsa lain anggap islam ini terlalu sempit pemikiran tidk berfikiran terbuka. Sebenarnya Islam itu indah suci dan mudah kalau difahami dgn betul .. sbg contoh dah tahu babi itu haram  jgn sentuh jgn makan dh tahu tempat itu bagaikan gereja bersalib jgn masuk cari arr tempat lain yang sesuai .. bkn satu aje outlet domino pizaa ponn !!!

    1.  setuju. kalau macam tu macam mana nasib cikgu2 islam di salah sebuah sekolah di taiping? atas bumbungnya ada salib? adakah iman mereka sudah menipis. Buka minda……

  6. begitu mudah orang islam dipermainkan…org islam diakhir zaman ibarat buih-buih di lautan, banyak tp lemah.

  7.  ‘malangnya di atas mahkota orang Islam secara tidal langsung telah menjunjung salib lambang kemegahan agama mereka.’ siapa yang hina siap ni…TOLONGLAH j!!!!!!!!!!!!!!! jangan hasut2 benda melibatkan agama..kerana isu sensitif…benda boleh ditegur di bawa berbincang…kenapa tiba ada salib dekat atas domino kena siasat apa sebab,,kitaorg kristian tak da langsung pun nak hina2 n burukan islam,,,mungkin benda ni tak sengaja belaku…ni siap2 cakap kutuk…jangan sampai org pandang islam tu buruk…setahu saya islam tu baik ,,,tapi penganut nya yg fanatik membuat islam tu tercemar…suka sangat ke tengok malaysia jadi huru hara kerana sensitiviti agama…tolonnglah matang dalam meyelesaikan isu…..

  8. teruknya orang yang berfikiran kolot ni.betul cakap Newwaynewme.kita ke dominos utk mkn je.as long as dia halal ok la.semua 2 ikut nawaitu jg…kalau da fikir negative, negative la jadinya….

    1. kalau nawaitu baik cara xbaik halal ke?matlamat xmenghalalkan cara..org mencuri utk bg anak mkn sbb xde duit..kire halal la ye dia mencuri..muhasabah diri msg2..

      1. mencuri berdosa, dan makanan tu tetap halal dimakan… tapi kalo dia beli , x mencuri, perbuatan tu x berdosa.. tapi dia beli daging babi utk dimakan, tu baru jatuh haram… jgn confusekan diri dengan perkataan….

  9. xbaik sikit2 cakap agama lain kapir.. kadang2 ade gak org islam ni kapir dalam islam sebenarnye.. bersangka baik xsalah kan, mane tau mase tu owner outlet tu dah xde choice terpakse pilih premis tu. think positive ok. kadang2 kite yg islam ni xsedar yang kite dah buat agama lain terasa dengan sikap kite yg cepat TERASA ni.. ni pandangan saya je ye tuan2 puan2 sekalian.. :)

  10. Kene tanya ustaz azhar idrus…aku nampak ok jerrr…kalau korng pergi situ niat nak makan pizza telan jerr lerr pizza tu berapa banyak pon…kan korng selalu cakap janji nawaitu bia betol…

  11. lucu la juga… knapa perlu kaitkan soal agama dgn makanan? makanan tersebut halal juga pun,bukan nya ada benda yg haram kat makanan tu.. walaupun di atas tu ada Salib tidak semestinya melayu@muslim:disqus  masuk dekat kedai tu utk berdoa mengikut ajaran lain… kalau smua umat dri mana2 agama yg mempunyai pegangan kuat soal agama yg mereka anuti benda ni tidak la perlu menjadi satu aduan… sya rasa pelik la.. bukan kah malaysia adalah sebuah negara yg bebas beragama? macam mana sesuatu hal mcm ni blh dikatakan menghina sesuatu agama? klo betul la x suka, xperlula p ke kedai tu… cri kedai lain..kan senang… 

    come on la, dunia sekarang semakin moden patut manusia pun mempunyai akal yg tidak sesempit ini… 

    fikir2 kan la… mana satu yg penting… makanan yg halal ataupun sebuah kedai yg berada betul2 di bawah sebuah gereja?

    ini kelihatan seperti penghinaan terhadap org yg menganuti agama lain… Racist btul org malaysia ni sekarang…

    1. Setuju sangat dgn komen anda. Bagaimana agaknya kalau church tu ada dekat dengan kedai basikal atau bank. Kalau ikut pendapat saudara Anuar , itu pun boleh menggaggu akidah pelanggan kedai basikal dan bank. Habis tu church tak boleh ada kat malaysia la sebab kat mana mana pun, mesti kena berjiran dengan premis perniagaan lain…

  12.  http://www.zimbio.com/pictures/xsDdvrVL-TR/Dominos+Pizza+Founder+Establishes+Catholic/zMARsH4wKWy/Piotr+M.+Paciorek

  13.  Saya dihantar untuk mengajar di sebuah sekolah mubaligh terkenal di Kuala Lumpur. Bangunan lama, Masih ada tanda salib di atas bangunan. Masih ada convent di dalam kawasan sekolah. Kalau penulis menyatakan ‘pengunjung Domino’s Pizza di Manjung menjunjung salib’, maka saya yang mengajar di sekolah mubaligh juga ‘menjunjung salib? Anak2 yang diajar di sekolah tersebut pon anak-anak melayu, maka mereka ‘menjunjung salib’?
    Banyak lagi isu lain yang boleh dikupas, bukan sekadar dakyah Kristian. Lemah sangatkah iman?

    1. people can say want ever they want to start a racist war….

      try to think positive in the better future….
      my mother also ex-teacher in Convent school before…..
      my mother also had a education in convent school in her time before……but still adhere Islam …..
      it’s no matter where and what?????? it’s just a matter of how you belief in yourself  which side you are and what you are…..?????
      think positive…..

  14. Daripada kamu tu azan sana sini….mengganggu ketenteraman seolah-olah Allah tu PEKAK sudah tu yang mengaji pegang pipi tu ngam pergi dental…sebab gigi berlubang sambil mengaji

    1.  Kau pun NON MUSLIM yang bodoh MCM MUSLIM yang letak gambar ni….. Apa masalah kau? Ko tak tahu ke fungsi AZAN? Kalau BODOH..Pergi belajar….Bukan main cakap kosong.  KRISTIAN ajar ko jadi BODOH mcm ni ker?

      1. Kan, dah jadi begini… Bila begini siapa yang salah? Tiada pun cakap kat pintu, muslim sila order makanan…. Atau dapat discount….. It happens that the outle is under a church. Bercakap macam tiada agama ja. Bikin malu hoi. Both of you….

    2.  yang ko ni dh msuk isu sensitif apsal? org b’ckp psl lain ko tibe2 nk condemn ajaran dan praktis org Islam kenape? xsuke pergi berambus dr m’sia cr ngra yg xde azan. atau aku cdgkn ko duduk dlm hutan jela wei!

  15. Kalau di Indonesia atau di Arab Saudi…tiada pun mengomen apa2 pasal agama….asal menghormati kepercayaan masing2 ok sudah tu tak macam  malaysia fanatik betul.

      1.  betul! no such thing as islam liberal! jgn nk pndi2 meliberalkan islam. ape yg ade dlm islam tu lar die yg complete.

  16. betul tu…org bkn nak sembah salib tu tp nak MAKAN pizza jer.itupun nak jd isu???peliklah….mmng saje nak cr slh .

    1. sokong 100%.Simpan lah kat pintu” ORANG YANG BERAGAMA ISLAM TIDAK DI BENARKAN MASUK”.kan senang tak yah gduh2.. tambah dosa je

  17. Saya dulu sekolah di church lagi…sekolah dlm kawasan church..pelajaran agama islam pun ada..tak ada masalah pun..jgn sampai agama lain fikir islam ini sukar..buka minda..semua terletak pada naiwatu kita..tanya pd diri sdiri..kita nie cukup ker amal ibadat?

    1. mcm sekola kat ipoh jer…ipoh byk sekolah sedemikian…st micheal,t,convent,acs tak pasti plak ada ker tak….

  18. Bayangkan sebuah bangunan 3 tingkat.tingkat 1 gereja.tigkat 2 ada surau.tingkat 3 ada kuil.rasa2nya bile sembahyang di surau tu,sah tak?jawapannya sah !! Dalam konteks diatas,tak ada masalah langsung dgn kedai tu.aku jamin korang mkn sepuluh kotak pizza pun x kan jadik kristian nye.mcm agam2 lain juga,yang penting hati kita berpegang pada agama masing2.sekian

  19. erm.. perlu ke jadi isu bende ni.. penulis dah penah masuk ke domino tu nak tuduh tuduh dan membuat andaian tak baik macam ni ? untuk pengetahuan penulis.. pekerja yg bekerja dalam domino tu semuanya org islam.. perempuannye semua bertudung.. tukang masak sampai ke tukang anta piza semuanya islam.. diorang ni semua kerja kat situ kerja untuk domino ke kerja untuk church ? rezeki diorang cari haram ke ? kalau diorang sembahyang dalam domino tu tak sah ke ?

  20. apa lah yg kecoh sangat ni?? lemah sangat ke iman orang islam kt Malaysia ni takut sgt dekat dgn gereja? pokoknya IMAN – walau di mana seseorang muslim itu berada jika Allah di hati dan iman tebal di dada masuk la gereja mana pun, kuil mana pun..dia tetap MUSLIM.  Jangan dipolitikkan isu ni, sudah2 lah tu..boleh tak kita hidup secara aman? org2 kt gereja tu x kacau orang pun, ada ke dorang pegi beri ceramah kt dlm Domino’s tu? tolong lah jgn fanatik tak tentu arah…

    1. bkn mslh lemah iman la der…masalah seolah2 menyokong..kita takat hormat agama lain sudah la xyah nk lebih2..akai ada ka

  21. sape yg fanatik sya pun xthu la… tp rasanya ramai yg dah salah fhm maksud penulis nie.. pendapat individu adalah umum kn…  mempertahankan sesuatu xsalah lbh2 lagi sesuatu yg amat disygi.. xsemua pihak yg anggap benda nie cuma biasa2 sahaja… buka la kitab balik tgk apa ada disebalik agama2 yg terdapat dimuka bumi nie.. sya cuma bercakap secara genaral.. sesetgh pihak mmg seboleh2 nya menjatuhkn islam.. sya xckp semua.. tetapi sesetgh pihak amat fanatik pada agama mereka.. jd xslh jika ada juga sesetgh pihak yg fanatik mempertahankn islam..  

    mmg sejak azali lg tujuan mereka mahu menjatuhkan islam dgn apa catra sekali pun atau sebesar hama utk memesongkan hati islam.. lbh meriah lg bila ada suara2 yg mempertahankan.. bersoraklah mereka melihat kucar kacirnya org islam.. 

    yg byk bersuara kaji la dahulu apa yg jd dibelakang kita… lihat berapa byk usaha mereka utk hapus kn NUR ISLAM di muka bumi ini.. 

    menghormati sesama agama xsalah.. sya juga ramai kwn2 pelbagai kaum n agama.. kita fhm, kita thu apa yg berlaku dr awal hingga hari ini mengenai keagamaan.. xperlu byk bersuara.. yg benar ttp benar, yg tidak ttp tidak.. xperlulah seperti meludah ke langit.. mereka tersenyum.. kita pula yg berpecah belah.. istighfar….(Astaghfirullahhal’azim – Aku memohon keampunan Allah)

  22. kat situ dulu kedai letrik… dimino tu baru bukak 2 mgu tu… setahu saya… masa kedai letrik tu dulu kat atas tu bukan gereja… bila domino’s ada muncul pulak gereja tu… tak tau la sama ada itu satu kebetulan atau tidak… wallahualam   

  23. tak ada sesiapa yang menyokong di sini saya rasa tapi komen diberi berdasarkan fikiran positif setiap individu dan juga berlandaskan fakta-fakta yang betul dan masuk akal. Memang tidak dinafikan ada agenda dari pelbagai agama lain yang cuba mempengaruhi penganut agama ISlam agar berpaling tadah (murtad) tetapi itu terpulang kepada penerimaan setiap orang, kita tidak bolehmengganggap semua isu berkaitan keagamaan itu negatif, melainkan ada bukti yang menyokong adanya niat jahat disebalik setiap yang terjadi

    1. Agama korang pun byk yang cuba memurtadkan org agama lain juga supaya masuk islam…xda pun bising2 mcm korang…

  24. inisemua terpulang dengan niat masing2.. tp memfitnah orang x tentu pasal dah kira dosa yg amat besar.. so renung renungkanlah.. 

  25. bukan hnya di manjung di kulaijaya johor pun sama… atas Domino pizza is church. Jabatan agama islam perlu memainkn peranan nya skrg….. 

  26. apa plak slhkn UMNO ni….???da tokey kedai 2 nak buka kedai bwah gereja..napa plak UMNO yg d slh kn…..bangang la orng yg bg komen 2…..

    1. ko lg bangang kot..kn perak bwh pimpinan umno..ape pemimpin2 xblh msuk cmpur ke?ape fungsi pemimpin?duk diam goyang kaki mkn gaji buta?

  27. saya dulu bersekolah inggeris iaitu sekolah convent tapi dlm hati saya penuh dgn rasa keislaman, so jgn babitkan isu agama di sini. kalau dilihat negara luar cthnya, kalau org islam bersolat di masjid, org kristian turut boleh memerhati dari luar, adakah itu akan menyebabkan seoalah2 org islam itu menghasut org kristian itu? so hidayah Allah itu sememangnya akan terus diberi pada sesiapa yang Allah swt mahu, jgn risau dan jgn babitkan isu seperti ini jika mahu Malaysia aman.

  28. Sedap sangat ke Pizza Dominos tu? aku dh try….. nipis mcm kulit bawang. Lebih baik makan Pizza Huts dh tentu mengenyangkan. Kalau tak makan Pizza bukannya mati pun. Korang dok bincang pasal agama tu pandai sangat ke? Masuk ke dalam nk makan saja, nk masuk kristian kena naik tangga lain. Takde kena mengena dgn hukum islam mengenai ini. Yg bawa issue ni mmg bengap! yg lawan issue ni pun jenis lembab.  Benda yg remeh temeh camni pun bertelagah

  29. 1 Malaysia ? jangan lah lagakan agama & bangsa. zaman sebelum merdeka, kita hidup aman, mana ada perbalahan ?

  30. kalau kat luar negara memang tak de masalah,tapi inikan malaysia,bukan tak boleh tapi kurang manis…sungguh bnyk tempat berniaga,tapi kenapa kat church tu…:-((

    1.  cube bace ckit komen ustaz abu kat atas tuh. diorg hanya tau kewujudan church tu atas domino lps diorg sign kontrak. komen je bace ckit penerangan org lain sblm asik duk nak komen.

  31. aku rasa isu yang spatutnya kat sini brand dominos tu sendiri asalnya dari mana??banyak lagi makanan lain kot..kalau dah was2 sangat xyah makan..bukan mati pon x makan pizza..

  32. Idiots, idiots everywhere! And you, the author, is the biggest idiot of them all!  Tak rasional langsung, takut tak bertempat, tak sensitif, bigot etc

  33. adus.benda ni pun nk bising. sensitive sgt.  lama2 nnti huruf  ‘t’ pun nk komplen sbb mcm tanda salib. haha

  34. Newwaynewme – ckp jgn guna hukum akal…pasal benda mcm ni bersgkut dgn akidah…silap2 bole lari akidah jgn main komen ikut akal jer…perbanyakan ilmu agama didada terlebih dahulu…kalo x nk komen pasal agama tapi terserlah kejahilan sendiri…

    1. Kita ikot akal dan hukum agama la, kamu tu yg ikot akal je, menyebabkan dakwah utk non muslim semakin jauh

  35. was the guy who wrote this article mentally retarded? come on… stop showing us muslims as naive narrow minded morons. to all christians out there, not all muslims/malays are this stupid. mostly are. but not all.

  36. dun simply insult other religion, a pizza shop also can be issued ? funny, articles mind full of peanuts

  37. penangan tidoq sebantal..untok kemenangan ..de ati  nalurie partie.membuat kita kelonggaran dirie..tampa dihormatie..mungkin pa..kato itu hak kebebasan dia..jgei gie..bayoak tompek laien lagie

  38. Assalamu’alaikum Warah Matullah Wabarakatuh, Terima kasih atas maklum balas dan pandangan yang diberikan mengenai kedai kami yang terletak di Manjung, Perak.
    Merujuk kepada catatan blog dan laman sesawang yang dikongsi bersama,
    terima kasih kerana membawa perkara ini kepada perhatian kami. Kami
    memandang serius perkara ini dan telah mengambil langkah yang sewajarnya
    dengan mengadakan pertemuan dengan pihak berkuasa yang berkaitan dan
    masyarakat tempatan untuk menjelaskan kedudukan kami berhubung perkara
    yang dibangkitkan. Kami peka terhadap sensitiviti semua agama
    dan bangsa dalam menjalankan perniagaan dan operasi kami. Semua cawangan
    yang kami kendalikan tidak bersekutu atau bergabung dengan mana-mana
    kumpulan agama atau berkaitan dengan mana-mana parti politik. Malah,
    kami telah memilih lokasi cawangan kami berdasarkan komitmen kami untuk
    menyediakan perkhidmatan penghantaran pizza berkualiti kepada masyarakat
    tempatan. Untuk makluman anda, Domino’s Pizza menandatangani
    perjanjian sewa premis kami yang sedia ada di Manjung, Perak pada 14 Mei
    2012 dan kami telah memasuki premis tersebut pada 4 Jun 2012. Ini
    adalah sebelum kami dimaklumkan mengenai rumah ibadah yang beroperasi di
    tingkat atas premis semasa kerja-kerja pengubahsuaian kedai kami
    dilakukan. Kami ingin menekankan bahawa Domino’s Pizza tiada kaitan
    langsung dengan pertubuhan agama yang disebutkan kerana kami adalah
    entiti persendirian yang dikendalikan atas dasar perniagaan.
    Untuk menangani selanjutnya beberapa perkara yang dikhuatiri masyarakat
    Manjung, Domino’s Pizza telah mengadakan sesi dialog untuk bertemu dan
    menjelaskan perkara ini dengan pihak berkuasa dan masyarakat tempatan
    pada 14 Jun 2012. Sesi dialog tersebut diadakan untuk menyelesaikan
    salah faham dan spekulasi kerana kami peka terhadap keperluan pelanggan
    kami. Antara yang hadir ialah Jawatankuasa Halal dan Penasihat
    Halal Domino’s Pizza, Imam dari Masjid Daerah Manjung, Ahli Jawatan
    Kuasa Persatuan Masjid Daerah Manjung, wakil daripada Persatuan Pengguna
    Islam Malaysia (PPIM) yang beribupejabat di Kuala Lumpur, wakil dari
    Pejabat Kesihatan, Majlis Agama Islam Bahagian Manjung, dan masyarakat
    tempatan Manjung yang terdiri daripada pegawai bank, guru sekolah dan
    pembantu kedai. Sesi tersebut juga memaparkan latar belakang Domino’s
    Pizza sebagai sebuah syarikat perniagaan dan pengendali perkhidmatan
    makanan HALAL di Malaysia. Domino’s Pizza ialah sebuah organisasi yang
    diiktiraf sebagai “HALAL” oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),
    badan yang bertanggungjawab terhadap piawaian pensijilan halal bagi
    semua premis makanan. Kami memikul tanggungjawab ini secara serius dan
    memastikan bahawa semua cawangan kami beroperasi mengikut prosedur yang
    ditetapkan setiap hari. Kami juga mengambil langkah teliti untuk
    memastikan bahawa kami tidak melanggar Akta dan Peraturan Makanan HALAL,
    dan ini termasuk menjamin status HALAL bagi bahan makanan mentah,
    penyediaan makanan dan kebersihan premis, dapur dan kedai secara
    keseluruhan dan juga proses penyediaan makanan. Kami peka
    terhadap keperluan pelanggan di Malaysia dan memahami betapa pentingnya
    memenuhi syarat dan peraturan yang ditetapkan oleh JAKIM. Kami ingin
    memaklumkan pelanggan kami bahawa premis kami diperiksa oleh pegawai
    JAKIM dari masa ke masa untuk memastikan pematuhan sepenuhnya kepada
    peraturan. Di samping itu, bahagian audit dalaman menjalankan audit
    HALAL setiap tiga bulan di semua premis Domino’s. Sekali lagi,
    kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda atas maklum balas yang
    diberikan dan sekiranya anda memerlukan penjelasan lanjut, sila hubungi
    saya di halaman Facebook: http://www.facebook.com/ustaz.abu.yaziz atau En Shamsul Amree, Timbalan Pengurus Besar Domino’s Pizza Malaysia & Singapore di email: shamsul.amree@dominos.com.my Yang ikhlas, Ustaz Hj. Abu Yaziz @ Mohamad Bin Shafie Penasihat Halal Domino’s Pizza Malaysia & Singapura (Mikenwill Group of Companies)

  39. kat U.S ada bangunan dalam 4-5 tingkat camtu. satu tingkat dijadikan masjid, satu lagi tingkat (atas ke bawah masjid, tak ingat aku) dijadikan church. ok je orang2 kat situ, aman damai je. Islam ni indah dan mudah je der, manusia ni je (kadang2 orang Islam tu sendiri) yg suka burukkan dan complicatekan. Bergantung pada niat sudeh. sedangkan kite berniat nak puasa/buat baik pun dah dapat pahala. Cara berdakwah yg paling bagus adalah untuk menunjukkan perangai/sifat yg baik2 kepada mereka yg bukan Islam. Tapi kalau perangai kita asyik nak menunjukkan kebencian kepada orang2 yang bukan Islam, pandai2lah pikir sendiri ek.

  40. Come on,church tu sewa tingkat atas.Kau makan di bawah.Kenapa bangang sangat?In b4 – pizza adalah makanan Itali yang 90% berugama Katholik.Kalau phobia sangat, tak payah makan pizza. End of story.

  41. Artikel ini bodoh. Anuar, sila renungi diri anda dan fikir bagaimana untuk tidak jadi bodoh.

  42. benda bodoh macam ni pun ko nak tulis?? itu just restoran pizza, sapa suruh ko pi church tu??
     celikkan sikit mata. Kebetulan church tu kat atas. sapa suruh nak p junjung church tu?

     banyak org Islam Malaysia ni hanya Islam istilah Islam “Malaysia”. Kalau macam tu jangan la ko makan Mcd, minum pepsi atau coke terang2 yahudi.

    Ini bukan soal akidah, takde kait mengait langsung!

    Seriously aku tak paham and aku jadi malu pada bangsa cina dan india tengok pemikiran org kita yang nak melenting benda2 bodoh macam ni
     

  43. Tolong lah jangan jadikan hal ni besar. Akidah kita memang nipis sangat ke sampai terganggu dengan gereja kat atas tu? Baguslah kalau ada gereja atas tu, at least penganut agama Kristian tu dapat jimat masa kalau nak sembahyang. Or after makan dorang boleh pegi church terus.

  44. Saya seorang pelajar yang kini menuntut di Amerika Syarikat. Memandangkan negara tersebut bukan negara Islam, jadi memang tidak banyak masjid di sekitar sesebuah kawasan. Jika ada mungkin satu atau dua. Itu pun, mungkin jauh dari kawasan universiti/tempat seseorang muslim belajar atau bekerja. 

    Menurut seorang rakan lelaki saya yang menuntut di sebuah universiti di Washington DC, bagi megatasi masalah mendapatkan tempat untuk menunaikan solat jumaat, sebuah gereja di kawasan tersebut telah sudi membenarkan mereka mengadakan jemaah di basement gereja mereka, pada setiap hari jumaat.

    Alhamdulillah, tiada tanda-tanda murtad atau terpesong akidah pada diri kawan saya. Dia masih kelihatan sama seperti sewaktu saya mula-mula berkenalan dengannya, masih berperibadi seorang muslim dan berpegang dengan akidah Islam.

    Di saat orang lain bertoleransi dengan umat Islam ditempat lain, muslimin dan muslimat di Malaysia seolah-olah paranoid terhadap sebuah bangunan batu bernama gereja/kuil/tokong, seolah-olah batuan tersebut berupaya mengubah akidah kita dengan memasuki atau  sekadar berada di dalam restoran di bawahnya! Malah, menurut artikel ini, dengan menempatkan restoran dilokasi sebegini adalah satu penghinaan.

    Kecewa sekali saya tatkala membaca artikel saudara ini.

    Walau bagaimanapun, sekiranya saudara menulis kerana prihatin dengan akidah umat ini, tahniah! Umat Islam di Malaysia memang memerlukan orang-orang seperti anda. Namun, saya dengan rendah hati merasakan bahawa, ini bukan sesuatu yang perlu dijadikan isu. Masih banyak lagi masalah umat ini diluar sana contohnya akhlak, sosial dan akidah umat Islam yang semakin pudar sinar keislamannya. 

    Masih banyak lagi yang perlu kita perbetulkan pada diri dan masyarakat kita sendiri, dan kekurangan kita tak akan dapat dibaiki dengan hanya mencari salah orang lain. Benar, kita umat Islam meyakini bahawa agama kita adalah yang sebenar-benarnya. Namun, keyakinan itu bukanlah ‘lesen’ bagi mencaci maki agama lain. Sebagaimana kita benci orang lain menghina Islam yang kita anuti, seperti itu juga penganut lain membenci makian kita terhadap agama mereka. Harus kita sedari bahawa agama kita sangat menekankan nilai-nilai murni seperti hormat-menghormati, bersopan santun dan pada masa yang sama bersikap tegas pada tempatnya.

    Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan. 

    (Al-An’am 108)
     

    Sekian.

    1. betul tu,tak payah nak bermusuhan,tak guna.Ingat, kita ni, Satu  Malaysia….orang yang mengutarakan isu ini berfikiran kolot dan pendek….dan sengaja nak mengada-ngadakan cerita,PROPAGANDA…….

    2. shoplot sewa lah tu..bersangka baiklah..xkan kot shopping bawah gereja boleh termurtad? shopping kat mall2 jual non-halal food & liquor, mkn minum kat kedai shushi xde halal jakim xpulak diheran..adoyy

  45. Anuar, kalau gereja di tingkat bawah, dan Domino’s di atas bagaimana pula hukumnya? Ataupun kalau gereja di lot sebelah, atau di seberang jalan. Bagaimana? Ayuh, Anuar! Bangun dan bangkitlah menasihati seluruh rakyat Malaysia! Mungkin juga nasihat tersebut boleh dicontohi negara2 jiran, lantas meningkatkan lagi martabat Malaysia di mata dunia. Sekali lagi saya ulangi: Ayuh, Anuar! Bangun dan bangkitlah!

  46. adoi..
    ape masalah nye..
    jgn la pg kedai dominos tu kalo da was2…
    byk lg dominos ade…
    bengong…

  47. saya seorang kristian, tapi saya selalu pergi kat (kompleks beli-belah) Mid Valley, KL. situ banyak surau, kuil pun ada dekat. patutkah saya berhenti daripada pergi ke Mid Valley?

  48. KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

    Mkn pizza bwh gereja bermakna menjunjung salib Kristian.Mana hadis dgn ayt Al-Quran ckp gitu?Aku dgn family aku pernah lwt gereja di London(sbb gereja tu tarikan pelancong) takde pun tergugat akidah.Takkan makan pizza bwh gereja pun dh tergugat akidah?Apa punya bangang ni.

    Tak boleh blah isu kedai pizza dibuka bwh gereja diputar belit kepada isu menghina agama.Sakit kepala aku nk cari kaitan antara kedai pizza bwh gereja dgn hina agama.Aduiiiiii bila ckp bodoh mrh,tapi mmg btul bodoh pun

  49. ini semua kemungkinan muslihat phak kristian nak mnyesatkan msyrkat islam,brtpengkan mkanan segera,berhti2 la.ia berada di mna2…

    1. muslihat?? palui jg kau alimamak. klu muslihat xpyh domino semua fast food kami letak babi then terus tidak bgtau kamu, apamcm ok ka? jd yg student2 islam yg belajar d sekolah2 convent seluruh msia apa kes?? tiada pun kami halau tuduh2 muslihat myesatkan umat bukan islam. hati2 fitnah pun bdosa besar. sama la kau bingung mcm c anuar.lain kali pg tya dulu tu pemaju/pemilik bangunan knp bikin gereja di situ. klu ble tya satu2 org yg sembahyang di sana org islam ka takut2 myesatkan nti baru laaaa.   STUPID.

    1. syirik? ada bukti ke? biar betul fitnah tu dosa besar.  xda dlm al quran pun? semoga Tuhan maafkan kamu.

  50. amerika ada islamophobia, org melayu ada macam2 phobia salah satunya christianophobia.. kelakar betul orang melayu ni lagi2 juak2 umno hahaha

  51. apa artikel ni ckp mmh betulkenapa amerika benarkan gereja dijadikan tempat sembhyang jumaat,,of course la sbb dah memesongkan akidah org islam,umat islam dilarang masuk ke tempat agama lain,apatah lagi sembhyang kat sana,,jgn sebb nak mencekik yahudi punye restoran,,korang lari akidah sudah,,

    1. Setuju ngan leen azlina… Jgn la nk citer bab amerika sana tu… Osah la nak memesongkan akidah… Nih namanyer cara halus nak memesongkan akidah…

    2. kalau x salah saya, dulu kwn i yg muslim pnah berkata kalau tiada tempat sembahyang (surau/masjid) mrk blh pegi sembahyang di tmpt sembahyang agama lain. hanya perlu tau ke arah mana Kiblat saje, kalau x slh la.

    3. la pehal plak dilarang nie leen oiii… mane ko belajar nie.. pakai tudung dulu k…

      Hukum masuk gereja :-

      Hukum Masuk Ke Gereja Hukum dasar seorang muslim masuk ke gereja adalah mubah atau boleh. Namun bila di dalamnya sedang diadakan upacara keagamaan, maka kita diharamkan hadir di dalamnya. Meski pun ada juga yang tidak mengharamkannya.
      Namun para fuqoha berbeza pendapat tentang hukum seorang muslim memasuki gereja.

      1. Yang Memakruhkan

      Ulama di kalangan mazhab Al-Hanafiyah menyatakan bahawa makruh hukumnya seorang muslim memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir.
      Sebab tempat tersebut merupakan tempat berkumpulnya syaitan bukan kerana seorang muslim tidak mempunyai hak untuk memasukinya.

      2. Yang Membolehkan

      Para ulama di kalangan mazhab Malikiyah dan Hanabilah serta sebagian ulama Syafi’iyah berpendapat bahawa seorang muslim diperbolehkan memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir lainnya. Tapi sebahagian yang lainnya mensyaratkan harus ada izin dari mereka yang menggunakan tempat tersebut. Keterangan seperti ini boleh kita baca pada kitab Kasyful Qana’ jilid 1 halaman 294 serta kitab Hasyiyatul Jamal jilid 3 halaman 572. Oleh karena itu hukum memasuki gereja seperti halnya untuk menghadiri perkawinan atau bertugas melakukan pekerjaan tertentu, bukanlah sesuatu yang diharamkan. Asalkan selama orang muslim tersebut tidak melaksanakan hal-hal yang bertentangan dengan aturan-aturan agama. Meskipun demikian, sebaiknya dia tidak melakukannya (masuk ke gereja) kecuali jika perlu dan mendesak.

      3.Yang Mutlak Diharamkan

      Sedangkan hukum memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka adalah haram. Sahabat Umar bin Al-Khattab ra berkata:
      “Janganlah kalian memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka, kerana kemarahan Allah akan turun kepada mereka.”

  52. tidak salah penulis blog ini,kerana bukan sahaja di sitiawan domino’s pizza dibuka diatas bangunan gereja,di kulaijaya pun ada juga,ini bkn lagi kebetulan,tp ini rasa nya dah jatuh kepada owner atau penaja itu ada lah pihak gereja,kita bukan nya nak mengatakan perkara ini memesongkan umat islam,kalau nak diikutkan banyak makanan2 barat berada dimalaysia ini,tp yg harus di jadikan isu,kenapa domino’s ini berada di tempat beribadat org kristian,tdk kah kita ingat bahawa di dalam al-quran ada menyatakan pihak kristian atau yahudi akan sentiasa cuba memesongkan umat islam,walaupun mungkin pihak gereja disitiawan dan kulaijaya tdk ada niat begitu tp demi kebaikkan semua pihak supaya tidak berlaku syak wasangka,harus lah mengambil berat akan kes ni,jabatan agama islam,majlis pembandaran harus peka terhadap kes-kes yg menyentuh isu-isu agama ini…sekian terima kaseh

  53. lagi satu lupa nak diselitkan…saya juga ada rujuk kepada ulama2,dan ustaz yg bertauliah…di nasehat kan elakkan diri dr mengunjungtempat begitu kerana boleh menimbulkan fitnah..

  54. saya terkilan dan rasakan bahwa MASYARAKAT di SEMEANJUNG masih berfikiran RACIST sesama bangsa dan agama…Bagi saya, hal ini langsung tidak perlu dibangkitkan.
    For me keimanan seseorang itu mampu mengelak untuk melakukan sesuatu yang buruk bukan…jika anda tahu apa itu haram, anda cuba fikirkan apakah yg anda lakukan, katakan, melihat dan menjamah makanan minuman seharian kita…jika kita tahu haramnya sesuatu benda itu…kita tidak akan melihat sesuatu yg najis seperti porno,sexual, majalah yg boleh membangkitkan nafsu…kita tidak akan melakukan sesuatu yg tidak baik seperti mencuri,memukul,merogol…kita tidak akan katakan sesuatu yg haram…seperti memaki,ayat2 lucah…kita tidak akan memakan dan minum yg haram seperti arak,rokok,dan sebagainya…cuba anda lihat semua ini…pernahkan anda melakukan salah satu kesalahan ini? Jika anda kata tidak anda seorang PEMBOHONG!

    Satu lagi…saya bersekolah St iaitu sekolah agama kristian di kota kinabalu namun pelajarnya majoriti juga adalah orang melayu…sekolah itu ada tanda salib juga…namun sekolah kami masih berfikiran WARAS tentang isu sensetif ini apatah lagi melibatan agama…cuba anda fikirkan…sekolah kristian namun ada Ustaz juga di situ untuk mengajar Pendidikan Islam…dan dalam sekolah kristian itu mempunyai SURAU untuk pelajar bersembayang…adakah kami membangkitkan ISU ini…TIDAK BUKAN…Semasa perhinpunan…Pembuka acara bagi perhimpunan adalah Doa dari Ustaz dan penutup acara doa kristian…kami tidak BANGITKAN ISU INI juga…Sebahagian dinding sekolah tertulisnya tulisan JAWI dan Gambar Ayat2 Doa didalam bilik guru…Tidak timbul persoalan pun…dan…Semasa perayaan HARI RAYA semua pelajar bukan agama Islam dan islam bekerja sama menghias sekolah yg bernama sekolah kristian…langsung kami tidak bangkitkan isu ini…tiada persoalan pun kami ingin bangkitkan untuk menghina agama Islam…Ini kerana kami tahu dan saling hormat menghormati sesama sendiri dan ingin hidup dalam 1 kelompok yg harmoni…Jangan hanya Aduan di atas ini keharmonian itu telah dicabuli dan berlakukan kekacauan…Thinks about that…

    1. Orang semenanjung mmg begitu…x macam org sarawak n sabah…kebanyakkan diorang tak kenal kenal reti waras…ckit2 isu di semenanjung, org sarawak dan sabah juga yang kena tempias…

  55. Orang Islam di Malaysia ini terlalu Fanatik kat Arab tempat Muhammad ada Gereja besar besar di Yerusalem gereja besar takde pun Nabi Muhammad Melarang ..

  56. (1)”Mereka boleh beranggapan bahawa orang melayu sekarang ini berpusu-pusu mengunjungi gereja sedangkan matlamat asal mereka ke sana adalah untuk makan Pizza ”

    (2)”Malah, jika kita tengok daripada jauh, jelas sekali bangunan itu seperti gereja sepenuhnya.”
     
    Melihat kepada petikan aduan di atas (1) dan (2), pengadu menyuarakan kerisauan  atas tanggapan orang yang melihat orang melayu/Islam memasuki kawasan yang dilihat seperti gereja.

    Beliau dilihat risau akan imej umat islam yang dilihat seperti memasuki gereja disamping risaukan tentang akidah umat Islam yang kekuatan iman semakin menipis.  

    Cara pengadu menyatakan kerisauan itu mungkin turut dipengaruhi emosi.

  57. Tak perlu la nak heboh2 pasal semua ni..sampai kutuk mengutuk…saya tinggal di kawasan yg berbilang kaum dan agama..tpi kami saling menghormati..tak timbul pun sebarang masalah..so..fikir-fikirkan lah..jngan cepat melatah.

  58. Minta maaf la ye terpaksa berkasar. Penulis artikel ni sememangnya BANGANG! Menabur benih-benih kebencian.Inhale love, exhale hate!

  59. apa la punya bangang dikatakan menjunjung. sudah terang2 dua bangunan yg berbeza apa kejadahnya menjunjung. so stupid. sy pernah pergi meeting/seminar lah di sebuah dewan pejabat tabung haji yang ada surau, tidak pun sy mjunjung quran. tidak pun sy nak kecoh2 selamatkanlah rakan2 sy bcoz i pay RESPECT and i go there to WORK thats it. please ok get a brain. klu x suka pergi sana, Don’t even think about tapau, don’t go and get lose. instead of  posting this memalukan diri sdiri issue, Go and move ur as* to kementerian / jabatan yg sepatutnya to issue a MOVE/PINDAH to another building. end of story. sigh. and whatz with the mjatuhkan secara senyap? if u go domino and enter the church thats a diff story, don’t be such a maniac paranoid. God gave us 1 akal for women and 9 akal for men. USE IT. adoi tolong.

  60. mmg pelik bin ajaib kan??? mcm2 perangai or racist melampau kt malaysia?? nape ye?? xsuke, pegi la pizahut, xyah g dominos! klu kate rosakan akidah, cermin la diri tu tgok skliling hang?? ade xbnde yg lagi truk dr ni? phuuiiii pmikiran smpit n dasar kemelayuan(bkn smue, juz sgelintir y otaknye kt lutut die) melampau btul org mcm ni!!! maruah konon… phuiii3x.. berigtlah anda bkn sorg atau serumpun je yg tgal kt malaysia ni…. tp xpa smoga anda sentiasa diberkati selalu….

  61. Ketua Polis Pahang – Mana duit elaun sukma kami yang dah bertugas bertungkus lumus di Pahang tempohari bermula dari 01/07/2012 hingga 16/07/2012.

  62. Kalau al quran kitab allah begitu juga Injil juga kitab allah. Dan kedua-duanya mengajar manusia kearah kebaikan. Jangan setakat mencerca agama lain. fahami agama lain dan jangan salah faham. Kalau kita mencerca atau memburukkan agama islam atau kristian maka kita secara automatik memburukan kitabnya juga kitab allah itu suci. maka hukumnya adalah dosa. Allah itu satu dan berhak terhadap semua umat manusia didunia. Kalau pun kita berkawan atau tinggal serumah dengan syaitan tapi akidah atau peganggan agama kita kuat dan tidak terpesong maka itu tidak salah.
       Adakah bila mendengar bunyi loceng gereja atau bunyi azan, akidah kita akan terpesong.  Apakah yang boleh memesongkan akidah kita ialah duniawi. Godaan duniawi telah mengubah atau menghakis sedikit demi sedikit corak agama yang Allah turunkan. Politik, kuasa, kekayaan dan lain-lain telah memesongkan  suruhan agama yang sebenarnya. Lihatlah masalah moral pada masa sekarang, tidakah ianya berkaitan dengan akidah.
       Ok cukuplah takat ini. Apapun manusia itu hak Allah.

  63. rakyat malaysia yg berfikiran cetek mcm ni akan minimbulkan banyak perselisihan faham dan mencetuskan perbalahan yg tidak manfaat. Ini bukan demi agama Islam. Ini kerana penulis artikel ni terlalu banyak masa utk dibazirkan dalam soal yg memudaratkan.

  64. menghina?..tidak terdapt pun katakata menghina di gambar tu..what is wrong with you people? why are you so scared of the cross? why are you scared of Christianity. if you didn’t know we were forced to learn about Islam in school and university. the subject was compulsory or the big word here is FORCED okay.. ..and we were not even a muslim. fyi we learnt about your religion and we know and we’re cool about it . it didn’t shake our faith. because we are confident with what we believe in . as far as i know Christianity only teaches love and not hate. It’s humans themselves who hate! Humans are the vilest creatures of all. When that human has a dark heart that human will hate! ‘Love your neighbor as yourself.’ No other commandment is greater than these.” Mark12:31

  65. Dalam isu ini, saya tak memihak kepada mana-mana pihak. Kita diberi akal fikiran yang waras dan pegangan agama yg utuh untuk memikirkannya secara rasional.

    Pd pengamatan saya ada 2 perkara yg perlu dilihat pada isu ini, iaitu :

    1. Lokasi restoran itu sendiri.

    2. Pemegang francaisi restoran itu sendiri.

    Menyentuh perkara pertama (1) di atas, sekiranya lokasi sesebuah restoran terletak berhampiran mana-mana rumah ibadat, cubalah kita lihat ia dalam konteks ‘kesesuaian’. Jika ia berada di luar negara di mana golongan umat Islam adalah sedikit / minoriti dan sukarnya mencari lokasi penempatan yg sesuai (disebabkan kos mahal, tanah terhad, darurat atau faktor keselamatan dll., maka tidak salah sesuatu restoran itu dibina berhampiran dengan mana-mana rumah ibadat. Islam itu mudah & indah. Insya-Allah, jika kita iman kita kepada Allah s.w.t. teguh, akidah kita kepada-Nya pasti takkan tergugat. Melawati atau menziarahi mana-mana rumah ibadat juga bukanlah satu kesalahan. Lainlah kalau kita buat syirik dengan mengamalkan amalan kerohanian di rumah ibadat bukan Islam tersebut. Ingatlah, seluruh alam semesta dan muka bumi ini milik Allah s.w.t. Kita boleh bersujud kepada-Nya di mana-mana sekalipun selagimana ia hakmilik atau ciptaan Allah s.w.t. Dalam situasi ini, tak kisahlah kalau sesebuah restoran dibina mana-mana sekalipun.

    Walau bagaimanapun, kita kena lihat situasi yang satu lagi. Kalau ia boleh menimbulkan prasangka, fitnah, provokasi, kontroversi dll., Islam menyarankan sebaik-baiknya kita menghindarinya. Apatah lagi situasi di Malaysia tak sama seperti di luar negara. Islam adalah agama rasmi Malaysia. Ramai orang Islam di sini & Malaysia masih banyak lagi tanah untuk dibeli atau disewa. Malaysia adalah negara yang aman, tidak berlaku sebarang gangguan anarki atau kacau bilau. Justeru, dalam situasi ini, sebaik-baiknya sesebuah restoran halal itu perlu didirikan di kawasan yang sesuai, lokasi yang strategik dan paling penting tidak menimbulkan sebarang fitnah. Mengapa perlu cari provokasi sedangkan ada cara lain yang lebih mudah.

    Ok, kita pergi ke perkara kedua (2) di atas pula, iaitu pemegang francaisi restoran itu sendiri. Jika pemegang francaisi restoran itu bukan beragama Islam, takkan kita nak salahkan mereka 100 %.

    Lainlah sekiranya pemegang francaisi restoran itu beragama Islam. Jika dia terus membina restoran berdekatan dengan mana-mana rumah ibadat (tanpa berbincang @ bermusyawarah dengan mana-mana pihak), sudah tentunya menampakkan kedangkalan ilmu di dadanya. Kalau gereja itu dibina selepas berdirinya restoran itu pun boleh diselesaikan – pindahkan lokasi untuk kurangkan fitnah. Kalau gereja memang dah ada sebelum itu, carilah lokasi yg lain. Banyak lagi lokasi yg sesuai di muka bumi bernama Malaysia ini (belum lagi termasuk dalam kes darurat atau kecemasan).

    Dalam hal ini kita jangan berbalah, cuba cari jalan penyelesaian yg terbaik. Tak perlu tuding jari pd sesiapapun. Salahkan sifulan sifulan. Islam agama yg suci, indah & mudah. Setiap individu, keluarga, masyarakat, NGO, jabatan agama, pihak kerajaaan ada tanggungjawabnya tersendiri. Setiap pihak ada saham ‘pahala’ dan ‘dosa’. Fikir-fikirkanlah.

  66. Penulis ni memang tak tgk sejarah Islam…di mana saidina umar pernah tumpang utk bersembahyang di tepi gereja..tak de masalah pun….yang penting niat…insyallah…

  67. apsal bodo nya melayu,kalo nak juga tekedarah pizza ni,call,domino bolih hantar,tak pun gi la makan nasi lemak sambal blacan,ni bnda pun nak jadikan issue,orng mlayu ni tk bolih nampak salib pulak,macam drakula.

  68. Domino’s Pizza..ya kenapa fanatik sangat, kalau mau makan pizza makan je la tengokla siapa kerja kat dalam jangan pandang bangunan je..yang penting rasa pizza tu….i banyak kali dah masuk tempat tu…tak rasa pula berat salib tu…halal makanan

  69. Waduh….dasyhat jua sampai kata meletak bangunan dikawasan begini boleh menjadi penghinaan kepada umat muslimin muslimat…takkan jadi begitu pula…1 malaysia….apa jadi???Umat yang menyewa dalam bangunan ni semua murtad kah?? propaganda beginilah yang memecahbelahkan kesejahteraan negara..

  70. Ni cerita puak fanatik yang terlalu taksub dengan pemikiran sendiri ,fikirkan dirinya alim dan taknak merujuk kepada ustaz atau alim ulama tentang hukum hakam bak kata ustaz kazim memang payah nak betuikan orang yang tak betui yang pikirkan dirinya betoi.

  71. so stupid and brainless….that church at there is so long ago….just domino pizza come…then call church go away?….funny u eat u pizza…church gt disturb u eat pizza?…..

  72. ini dah takde isu sgt ke apa. apakata cari org susah hangpa tolong lagi bagus la. kalau ragu2 sgt takyah gi makan sana senang cerita. I heard all this story about christian want to make more malay murtad n all , i believe some are true, and christian people who have good heart also need to be reminded that it is true, BUT, we have to remember that this is 1 malaysia a.k.a not only malay-islam country, there are chinese and indian who are christian and think this kind of post are crazy ,not to mention too much. so please, dont make big out of small thing

  73. You are an idiot. If your faith is so easily moved by what is present on the building itself, you should just quit Islam, your faith is even worthless than dirt and your mind is full of faeces. Shame on you who call yourself a Muslim!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>