≡ Menu

Elaun kola dan kenaikan gaji untuk pereka B17

Saya seorang pegawai kerajaan yang berkerja selama 10 thn di salah semuah jabatan kerajaan di Kuala Lumpur ingin meluahkan ketidak puas hati saya. Kenapa kakitangan Sabah dan Sarawak tidak menerima elaun kola sedangkan kakitangan lain menerimanya disedabkan berkhidmat di bandar. Kami kakitangan Sabah dan Sarawak pun berkerja dia ibu kota tapi tidak diberikan alaun itu sedangkan kos sara hidup kian meningkat dan dengan gaji yang lebih kurang memnyebakan kesempitan duit. Walaupun kami telah menerima elaun seberang laut yang hanya RM500 ringgit tetapi tidak mencukupi.

Kami tidak minta untuk bertugas di Semenanjung tetapi diarahkan dengan kos sara hidup yang makin meningkat menyukarkan lagi keadaan. Kos untuk balik ke negeri asal pun makin mahal walaupun kami diberikan tambang percuma sekali setahun akan tetapi kalau berlaku kes kecemasan kami terpaksa membeli tiket dan menanggung kos yang agak mahal. Adakah berlaku ketidak adilan atau pilih kasih dari pihak kerajaan? Nampak berlaku nye ketidak adilan berlaku disini. kami di pinggirkan . kami minta kerjasama dari pihak tuan mengambil tindakan secepat mungkin.

Masalah kenaikan pangkat dan gaji untuk kakitangan pereka b17 perlu di semak balik. memandangkan tangga gaji yg bergitu rendah dan kekangan kerja makin bertambah untuk kakitangan yg bertugas di jabatan penyiaran. kami dipinggirkan dan tiada tindakan dilakukan untuk membaik pulih jawatan kami. kerja yang kami tanggung tidak setimpal dengan gaji dan jawatan kami sekarang. kami yg menjalankan tugas tapi bos2 yang mendapat faedah dan naik pangkat. harap keadaan ini boleh berubah dan golongan kami tidak di pinggirkan dan tidak terbela.

Harap pihak tuan / puan boleh melakukan sesuatu untuk mengubah nasib golongan kami. banyak ke tidak keadilan berlaku di sektor kerajaan berlaku tetapi tiada sebarang tindakan di ambil. kami sudah tiada tempat mengadu dan tiada pihak yang boleh membela nasib kami. saya sudah bertugas selama 10 tahun tapi sampai sekarang cuma gred b17 walaupun berkali2 mengisi jawatan untuk kenaikan pangkat ada yang berkhidmat lebih dari 10 tahun pun dalam jawatan yang sama setengah dah nak pencen 2 tahun baru di naikan pangkat ke b 22. ada kah kami perlu menunggu selama itu baru kami akan dinaikan pangkat. atau kami perlu berhenti kerja atau membuat paket baru suara kami didengar oleh pihak tertentu.

 

By: steven

{ 7 comments… add one }

  • Millie Carpasky February 10, 2013, 17:48

    Berhenti kerja jelah, Aku pun tak paham sangat orang gomen ni…Kalau rasa “terseksa” sangat dengan kerja tu, berhenti ajelah..Kenapa takut??Atau dah selesa dengan kerja sekarang cuma bak kata orang bagi betis nak peha pulak.Kalau bab nak gaji, elaun semua komplen banyak tapi aku tengok bila suruh berhenti tak nak pulak…Bersyukurla korang tu ada kerja, setakat gred B17 tu kelulusan berapa sangat engkau ada..Cuba kau berhenti, ada orang nak bagi engkau banyak tu ke setakat kelulusan kau tu,

    • Ali bin abu February 11, 2013, 07:39

      Ske ati die nk benti keje ke x…..itu yg die rase…tp awak lak yg beria2 nk suruh org berhenti keje….u r just typical macai r! klu dh keje lame sampai nk pencen bru nek pgkat ape kejadah nye tu…haram jadah r jawab nye….bodoh tol org yg komen kat atas ni….jd kat dri sendri bru tau…xpun jd kat anak bini ko….klu Allah nk tunjuk bila2 mse je bro….sila muhasabah dri…jgn ingat dri pro kerajaan ckit2 kondem org yg xpuas ati dgn kerajaan…….die hanye mengadu ape yg die rasa….pk la wei…

    • leen esposito February 13, 2013, 19:53

      u are rite….

    • Honey Boney February 25, 2013, 10:27

      mana tau yang B17 tu ada master.. kalo dia benti keje, kesian plak org macam ko kena jadi macai dia nanti…

  • Kipaslipas February 12, 2013, 10:58

    Aku sokong sangat kat hang Ali bin ABu…

  • jaguh88 February 13, 2013, 01:33

    pencemaran dalam buah & sayur yg anda makan….

    baca sini lebih detail…

    http://sway2u.blogspot.com/2013/02/bio-safe.html

  • mad March 7, 2013, 15:50

    erm..pe2 bersyukur je la saudara..saya pun gomen staff B jugak…ada degree tpi kerja spm je..tpi syukur sgt sebab ada pekerjaan…

Leave a Comment