Masalah tuntutan DBKL masih belum dibayar

Saya ingin membuat aduan terhadap DBKL, saya teleh membuat tuntutan bayaran balik terhadap kereta saya kerana telah dihempap pokok ketika ribut di Taman Desa pada 25 Jan 2012, dan saya telah membuat tuntutan pada DBKL pada hujung bulan mac. Semasa saya menghantar tuntutan kakitangan DBKL yang menerima tuntutan saya berkata permohonan itu akan dibayar paling cepat dalam masa 2 bulan dan paling lewat dalam masa 6 bulan tapi sehingga kini tuntutan saya masih belum dibayar

Saya telah banyak kali membuat aduan terhadap DBKL tapi hanya satu feedback yang saya terima dari Jabatan Rekreasi DBKL, saya juga membuat aduan di Pejabat Datuk Bandar tapi sehingga kini tiada sebarang feedback, knape masih ada Agensi Kerajaan yang sedemikian, adakah masih wujud penjawat awam yang duduk goyang kaki di pejabat cukup masa balik. Beginikah respon yang saya terima dari DBKL. Saya sangat tidak puas hati seperti saya membuat aduan pada PEJABAT DATUK BANDAR DBKL tetapi tiada respon adakah DATUK BANDAR juga tidak buat kerja saya buat begini kerana saya sangat marah dengan DBKL

By: Mohamad Amir

Kinabalu Golf Club (KGC) Menyalahi Undang-Undang

Saya pemain Golf yang sering bermain di mana-mana padang seluruh Malaysia, namun saya amat sedih dan tidak berpuashati bila bermain di padang Kinabalu Golf Club (KGC) Tanjung Aru, kota Kinabalu, Sabah apabila saya mendapati ramai Caddy yang bekerja di situ adalah:

  1. Budak-budak bukan tempatan (bukan rakyat Malaysia) di bawah umur yang berumur di antara 7 tahun – 12 tahun.
  2. Budak-budak bukan tempatan (bukan rakyat Malaysia) yang berumur antara 13 tahun hingga 18 tahun tetapi TIADA DOKUMEN seperti MyKad atau Passport BOLEH upula bekerja menjadi Caddy sedangkan Caddy mestilah seorang rakyat tempatan dan mempunyai dokumen.
  3. Budak-budak yang menjadi Caddy ini TIADA langsung mengisi sebarang borang pekerjaan sebagai Caddy atau Kad Caddy mengikut kategori A, B, C dan Trainer.
  4. Budak-budak ini juga selalu berpakain TIDAK KEMAS dan COMOT amat MEMALUKAN MALAYSIA terhadap pelancong-pelancong hingga kawan saya dari negara Jerman cakap ini kelab macam tidak ambil peraturan yang betul.
  5. Budak-budak ini ada yang mencurigakan kerana ada kecurian ambil itu ini dan kurang ajar dari segi pertuturan percakapan dengan Pemain Golf malah malas dan tidak hormat.

Saya hanya berpuashati dengan Caddy yang tempatan (Orang Malaysia) yang mempunyai dokumen MyKad…. mereka ini rajin, hormat, sopan pertuturan dan ada skil sebagai Caddy seperti di lain-lain tempat.

Jadi saya minta pihak ADUAN RAKYAT datang ke Kinabalu golf club (KGC) Tanjung Aru kota Kinabalu Sabah ini berjumpa dengan Caddy Master dan Pengurus Besar kelab ini supaya datang menemuramah dan memperbaiki sistem Caddy dan pentadbiran mereka yang sangat teruk dan memalukan itu.

Pihak tuan datang mengambil gambar budak-budak yang tidak sepatutnya bekerja sebagai Caddy tetapi sepatutnya pergi ke sekolah belajar serta memberitahu ibubapa mereka. Yang harus DIPERSALAHKAN IALAH CADDY MASTER yang selalu mengambil mereka bekerja dan membiarkan mereka sesuka hati menjadi Caddy di tempat itu melanggar undang-undang dan peraturan Malaysia. Caddy Master ini sepatutnya diberi AMARAN agar tidak mengambil budak-budak ini bekerja lagi, malah kelab ini juga harus diberi AMARAN TEGAS supaya mereka tidak mempergunakan tenaga budak-budak atau erti kata lain seperti memperdagangkan tenaga budak-budak ini yang seppatutnya sekolah tetapi menjadi Caddy pula bekerja di padang golf.

Harap pihak tuan segera datang memantau dan mengambil tindakan segera sebelum bulan puasa menjelang tiba.

By: DHR

Kegiatan Mat Rempit di Taman Merbahaya

Taman Metropolitan Kepong atau taman layang layang adalah taman untuk melakukan aktiviti riadah dan bersukan. Tetapi kini taman tersebut semakin merbahaya kerana banyak aktivis-aktivis rempit dikawasan taman tersebut. Saya melaporkan aduan ini atas sebab-sebab keselamatan pengguna yang datang untuk aktiviti riadah.

Kawasan itu tidak dijaga dengan baik sehingga banyak motor-motor yang masuk kekawasan taman dan membawa motosikal dengan keadaan merbahaya dan sangat laju tanpa memakai helmet, khuatir juga boleh mendatangkan kemalangan dengan sengaja atau tidak sengaja. Kawasan berbasikal dan joging kini dipenuhi dengan motor yang dibawa laju serta parking di merata rata tempat. Dengan asap-asap motor yang menyesakkan nafas yang sepatutnya kawasan taman adalah paling nyaman udaranya.

Waktu yang paling sarat dengan remaja2 yang bawa motor dengan merbahaya dalam berkumpulan ialah pada hari sabtu dan ahad pukul 5-7 petang. Saya minta supaya ada pihak tertentu boleh mengawal kawasan tersebut supaya tidak ada lagi motosikal di dalam kawasan taman!!!

Saya berharap kawasan taman ini dijaga dengan rapi. ada yang datang mengawal supaya pihak pengguna yang datang merasa selamat. Kita tidak tahu lagi apa yang berlaku pada akan datang. Kemungkinan mungkin ada aktiviti jenayah ragut di kawasan tersebut. Jadi saya berharap kawasan Taman Metropolitan kepong adalah kawasan tempat yang selamat dan bukan lagi taman suka-suka atau dijadikan trek untuk lumba2 dikawasan lorong yang kecil untuk joging dan berbasikal…

By: Nuh Akid

Peraturan Pelik Pusat Rekreasi

Saya Wan, ingin membuat aduan tentang pusat rekreasi di Sabah. Maafkan saya, saya tak tahu alamat penuh pusat rekreasi itu. Tapi, laman web berkaitan tempat itu ialah  http://aboutsabah.com/places/water-world-kota-kinabalu/ . Kalau tak silap tempat tu di Luyang, Bukit Padang Kota Kinabalu Sabah.

Aduan saya adalah berkenaan peraturan ‘pelik’ pusat rekreasi itu. Baru-baru ini saya dapat tahu bahawa wanita-wanita yang ingin mandi di sana ‘WAJIB’ membuka tudung. Saya pernah nampak seorang wanita bertudung kena halau sebab memakai tudung, sedangkan wanita itu hanya merendam kakinya.

Persoalannya sini, mengapa kaum wanita muslim ditindas sebegitu rupa? Saya dapat tahu bahawa “Manager” taman itu adalah orang Inggeris. Itu bukan masalahnya sebab ini negara Islam!!! Terima kasih…maaf banyak sangat kesalahan tatabahasa…harap Tuan dapat tolong kaum wanita islam ini…adik dan kakak saya tidak mahu ke sana lagi sebab kes ini…tolong

By: Mohd Ridhwan

Perbaiki Sistem Pengurusan PLKN

Saya merupakan salah seorang ahli keluarga yang agak terkilan dengan sistem pengambilan dan pengurusan pihak yang berkenaan. Antara permasalahan yang ketara saya lihat adalah seperti berikut:

  1. Alamat surat menyurat segelintir peserta tidak di uruskan dengan betul, di mana kelewatan menuntut surat yang di ajukan. Impak nya peserta berkemungkinan tidak mempunyai masa untuk menyediakan segala keperluan yang di perlukan oleh pihak penganjur. Diharapkan pihak berkenaan mengambil serius tentang perihal sebegini. Sekiranya peserta tidak dapat menghadirkan diri jangan menyalahkan mereka 100%. Ini kerana berkemungkinan peserta tidak mendapat surat tawaran tepat pada waktunya. Permasalahan ini akan lebih sukar sekiranya ia nya berlaku kepada peserta berada di luar bandar dan kurang kemampuan dari aspek kewangan.
  2. Syarat-syarat untuk memberi pelepasan cuti kepada peserta di mana saya di maklumkan bahawa Ibu Bapa/ Penjaga peserta perlu datang ke kem latihan PLKN di mana anak-anak mereka di tempatkan hanya sekadar untuk menandatangani borang cuti. Adakah itu sangat perlu? Tidakkah pihak penganjur memikirkan kesulitan yang ibu bapa/penjaga alami untuk menuju ke tempat tersebut (Sekiranya ia nya jauh) dan aspek masa tidak mengizinkan? Disini saya sarankan pihak penganjur haruslah mengambil ikthiar lain. Ini kerana tidak semua ibu bapa mampu untuk melaksanakan syarat-syarat yang di kemukakan. Kenapa tidak hubungi ibu bapa/penjaga peserta melalui telefon untuk memastikan kebenaran/bukti yang ibu bapa/penjaga peserta telah memberi persetujuan.

Misal kata peserta gagal untuk menghadirkan diri ke latihan khidmat negara yang di anjurkan, di mana saya di fahamkan akan di kenakan tindakan oleh pihak PLKN. Renungkan di sini, adakah ianya merupakan 100% kesalahan peserta jika alamat surat menyurat tersesat ke tempat lain dan tidak dapat di jejaki? Kenapa pihak penganjur tidak menghantar surat tawaran tersebut terus sahaja ke alamat sekolah terakhir peserta sahaja agar lebih senang di cari dan pengurusannya lebih cepat?

Saya merayu kepada pihak penganjur agar lebih meneliti segala permasalahan yang saya kemukakan ini. Ini kerana ianya akan menambahkan lagi kesulitan untuk peserta menyertai program latihan yang sememangnya berfaedah untuk anak muda masyarakat kita di mana mereka merupakan pemangkin kepada pembangunan negara. Masalah ini akan lebih jelas, terutama sekali mereka yang berada di luar bandar, keluarga yang kurang kemampuan dari aspek kewangan, ibu bapa yang buta huruf, keluarga yang tidak mempunyai masa menguruskan hal. Permaslahan ini akan membebankan kedua-dua belah pihak.

Saya akhiri dengan ucapan ribuan terima kasih atas perhatian pihak tuan/puan ke atas aduan saya ini. Di harapkan pihak tuan/puan yang berkenaan mengambil serius akan aduan yang saya kemukakan ini.

By: WGCH

Padang Majlis Daerah Tanjung Malim yang tidak diselenggara

Assalamualaikum,

Di sini saya ingin membuat aduan berkenaan padang bola sepak di Padang Majlis Daerah Tanjung Malim, Perak.

  • Keadaan padang yang tidak bersih.
  • Terdapat kegiatan yang tidak sihat seperti minum arak, menghidu gam serta memecahkan botol kaca.
  • Dahan pokok yang berhampiran tempat pemain tidak dicantas.
  • Longkang dipenuhi dengan sampah sarap.

Ini boleh mengganggu latihan bola sepak dan juga aktiviti harian orang awam yang menggunakan padang tersebut.  Di harap pihak Aduan Rakyat dapat mengambil tindakan terhadap perkara-perkara tersebut kerana sehingga kini tiada tindakan yang di ambil oleh pihak berkuasa tempatan. Sekian, terima kasih.

By: Mohammad

Kemudahan Taman Rekreasi yang tidak Diselenggara Dengan Baik

Salam,

Taman Rekreasi  Hi-Tech Park, Karangan, Kedah Darul Aman merupakan tempat riadah atau tempat untuk masyarakat meluangkan masa yang lapang bersama keluarga. Namun, malang sekali tempat yang indah ini tidak diselenggara dengan baik oleh mana-mana pihak yang bertanggungjawab.

Sebagai contoh, dari pengalaman saya sendiri semasa berjoging di situ tempat  laluan joging tersebut agak merbahaya kerana terdapat batu yang boleh menyebabkan orang ramai tersadung dan terjatuh. Selain itu, jika hujan akan terdapat banyak tempat takungan air di laluan berjoging tersebut.

Akhir sekali, saya amatlah berharap pihak yang bertanggungjawab ambil tindakan yang sewajarnya dalam masalah ini. Sekian…

By: Mohamad Najib Bin Hanapi.

Nasib pelumba motorsikal Malaysia

Salam sejahtera Aduan Rakyat,

Saya ingin meluahkan masalah yang dihadapi kami pelumba-pelumba motorsikal ygn telah dibebani sejak sekian lama. Tak cukup dengan isu rempit, nak berlumba halal pun sukar.

Sejak Batu Tiga Circuit dirobohkan,kami hanya tinggal Sepang International Circuit sahaja. Sudah lah jauh,tapi terpaksa kerana berlumba dijalan memang bukan satu pilihan. Tak cukup dengan jauh,mahal pula. untuk motr kecil dahulu RM70,kini Rm100. Lebih teruk lagi, kerap kali tiada ‘Track Day’ yang terbuka,hanya persendirian yg memerlukan sewa yg lebih tinggi. Track day paling akhir sekali ialah pada 2 Januari 2011.

Perlumbaan yg disediakan untuk kami pula adalah inisiatif rakan kami dari Majalah Bikerz. Perlumbaan sebanyak 5 kali setahun amat bermakna buat kami.

Kini masalah kami detambah lagi apabila race yang kami sertai hendak ditukar kepade motor lain, bermakna motor yang kami gunakan tidak lagi layak. modal yang dikeluarkan pun bukan sedikit, berita tergempar ini memang mengejutkan kami apabila race bermula bulan depan dan sudah pasti ramai yang sudah mengambil lesen yg mahal,persediaan jentera yang juga melibatkan kos yang besar.

Tak terkejut jika ada yang berlumba di jalanraya,sebab penindasan ini.saya pasti tiada pendedahan lagi dibuat berkenaan ini. hanya operasi banteras lumba haram yg kerap disiarkan. Kami yg memilih jalan yg benar ini bagaimana?

Hal ini boleh saya rangkumkan kepada pengguna motrsikal bukan sahaja di lembah kelang,malah dari utara tanah air hingga ke selatan turut mengguna litar yang sama.

By: fared

Kemudahan Padang Tidak Diselenggara

Salam hormat,

Saya antara pengguna kemudahan padang di Jalan Ratna 7/10, Seksyen 7 Shah Alam (berhampiran kawasan kediaman rasmi SUK Selangor).

Saya menggunakan padang hampir setiap petang untuk bersukan. Kekurangan kawasan rekreasi serta lokasi yang strategik menyebabkan padang ini digunakan untuk aktiviti riadah khususnya dikalangan penduduk setempat.

Buat pengetahuan semua, kerana ketiadaan penyelenggaraan yang secukupnya, terdapat sebahagian kawasan di padang ini tidak berumput serta berbatu. Ini membahayakan para pengguna.

Saya sendiri telah mengalami kecederaan serta luka akibat keadaan padang yang tidak diselenggara dengan baik.

Minta pihak Aduan Rakyat mengetengahkan isu ini demi keselamatan dan keselesaan pengguna yang lain.

Terima kasih

By: Gelora Biru

Taman Permainan Kanak-kanak Rosak dan Merbahaya

Taman Permainan Kanak-kanak di Taman Permint Putra Kg. Raja, Besut, Terengganu merupakan tempat riadah atau masyarakat setempat berhimpun, beramah mesra dan sebagainya. Tetapi ianya amat malang sekali telah sekian lama sorak dan langsung tidak diselenggarakan oleh mana-mana pihak baik pemaju mahupun pihak berkuasa tempatan.

Ianya telah terbiar sejak  lebih 4 tahun dan masih dikunjungi oleh kanak-kanak pelbagai peringkat umur untuk bermain di situ walaupun ianya agak bahaya. Adakala keresahan terpampar pada ibubapa namun aduan demi aduan dibuat tetapi mendukacitakan.

Adakalanya jawapan yang diperolehi agak keterlaluan sebagai contoh yang diterima dari pihak pemaju (PERMINT @ Perbadanan Iktisad Negeri Terengganu) jika penduduk inginkan peralatan mainan yang baru ianya perlu dibeli oleh penduduk. Mahupun tindakan oleh PBT (Majlis Daerah Besut) sekadar menghantar pegawai melihat keadaan tempat.

Paling menyedihkan lagi dari fasa 1 dibangunkan sehingga fasa 2 didiami dan fasa 3 dibangunkan, masalah ini masih belum ada penyelesaian. Selaku Pengerusi Taman, Taman Permint Putra, saya membuat aduan ini demi penduduk dan masyarakat setempat dan ianya merupakan tanggungjawab saya. Rakyat di Dahulukan, Pencapaian di Utamakan adalah matlamat kerajaan dan garis panduan pemimpin.

By: Mohd Farid b Abdul Ghani

Lombong dipagar sesuka hati

Saya mewakili member-member pemancing melahirkan rasa tidak puas hati terhadap segelintir orang yang memagar lombong untuk bela ikan dan itik di perak sesuka hati mereka.

Setahu saya lombong tidak ada geran. Macam mana mereka boleh memagar sesuka hati. Baru-baru ini saya telah ke satu lombong kuari di Kuala Dipang untuk mengail. Sampai situ, jalan masuk telah di pagar. bila tanya orang situ dia cakap dia nak bela ikan di sebelah lombong kuari tu tapi tindakan dia pagar jalan masuk tu seolah-olah dari jalan masuk tu sampai ke hutan belakang tu tanah dia walhal dia nak bela ikan kt satu lombong jer.

Hal sedemikian jugak berlaku di di kawasan-kawasan lain seperti Malim Nawar, Batu Gajah dan Tanjung Tualang. Yang saya tak paham memang Pejabat Tanah dan Galian ada mengeluarkan geran atau tidak. Jika tidak mana pemantauan yang sepatutnya???

Kami pemancing kadang-kadang nak juga bawa keluarga berkelah sambil memancing tapi kalau semua lombong dah di pagar…mana kami nak ngail??TOLONG LA PAHAM!!!